آموزش طراحی کمپین‌های مختلف تارگت برای مشتریان

آموزش طراحی کمپین‌های مختلف تارگت برای مشتریان

18 اردیبهشت 1404
13 دقیقه
فهرست محتوا

کمپین‌ها یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش فروش، حفظ مشتری‌های فعلی و برگردوندن مشتری‌های قبلی است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای راه‌اندازی و طراحی کمپین‌های مختلف، استفاده از خدمات تارگت هستش. طراحی کمپین‌ تارگت کار خیلی ساده‌اییه و شما به کمک آن‌ می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. ما در این مقاله به قصد داریم تا در خصوص آموزش طراحی کمپین‌ تارگت صحبت کنیم و به شما 0 تا 100 انجام این کارو آموزش بدیم.

اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب‌وکارهای فیزیکی

قبل از اینکه به سراغ آموزش طراحی کمپین تارگت بریم، اجازه بدین تا کمی در خصوص این پلتفرم صحبت کنیم. باشگاه مشتریان یه سیستم ساده اما هوشمنده که به شما کمک می‌کنه تا با مشتریات ارتباط برقرار کنی و بتونی اونارو حفظ کنی. طبق تحقیقات هزینه‌ای که برای حفظ یه مشتری قدیمی خرج می‌کنی، خیلی کمتر از هزینه‌ایه که برای جذب یه مشتری جدید باید بدی. حالا این یعنی چی؟ یعنی اگه می‌خوای پول بیشتری دربیاری، باید در درجه اول به فکر نگه ‌داشتن مشتری‌های فعلیت باشی.

حالا بیایم یه ذره عمیق‌تر نگاه کنیم. وقتی یه باشگاه مشتریان درست راه بندازی، کم‌کم شروع می‌کنی به شناخت بهتر مشتری‌هات. می‌فهمی کیا بیشتر ازت خرید می‌کنن، چه زمانی می‌خرن و اصلا چرا می‌خرن. این اطلاعات بهت کمک می‌کنه خدمات و محصولاتت رو دقیق‌تر بچینی و تبلیغات هدفمندتری داشته باشی. مهم نیست که یه مغازه ته بازار باشی یا یه فروشگاه زنجیره‌ای، اگه یه باشگاه مشتریان خوب نداشته باشی، جایی بری رشد نداری.

آشنایی با پلتفرم تارگت و قابلیت‌های آن

اگه قصد راه‌اندازی یه باشگاه مشتریان حرفه‌ای را دارید، تارگت می‌تونه به شما کمک کنه. تارگت برعکس تصور خیلی از مردم، فقط یه دستگاه ساده پرداخت نیست. بلکه یه سیستم هوشمنده که اومده تا کار رو برای مغازه‌دارا، فروشنده‌ها و هر کسب‌وکاری که مشتری حضوری داره راحت کنه. با تارگت علاوه بر اینکه می‌تونی خدمات مربوط به پرداخت رو انجام بدی، می‌تونی یه باشگاه مشتریان حرفه‌ای و هدفمند هم راه‌اندازی کنید. برای طراحی کمپین‌ تارگت شما باید با قابلیت‌های این سیستم آشنا باشید.

پلتفرم تارگت و قابلیت‌های آن

عنوان توضیحات
عضویت راحت مشتری تو باشگاه عضوگیری با دستگاه تارگت خیلی راحته و کافیه مشتری موقع خرید شماره موبایلش رو بزنه. همون لحظه عضو باشگاه مشتریان شما می‌شه. از اون به بعد کارت بانکیش می‌شه کلید ورود به همه خدمات وفاداری شما؛ یعنی امتیاز، تخفیف، هدیه و کلی چیز دیگه بدون نیاز به هیچ کارت جدا یا پر کردن فرم اضافی.
ساخت کمپین و طرح‌های تخفیفی متنوع با تارگت خیلی راحت می‌تونی کمپین طراحی کنی. مثلا تخفیف خرید دوم، هدیه روز تولد، امتیاز برای معرفی دوستان و کلی طرح خلاقانه دیگه. همه اینا فقط با چند کلیک ساده و بدون دانش تخصصی پیچیده‌ای انجام میشن.
جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتری تارگت به طور خودکار اطلاعات مشتریارو تو یه پروفایل ذخیره می‌کنه. اسم، شماره، تاریخ تولد، تعداد خرید، مبلغ خرید و کلی دیتای باارزش دیگه که می‌تونی برای تحلیل و بازاریابی ازشون استفاده کنی.
گزارش‌گیری دقیق و لحظه‌ای از طریق اپلیکیشن تارگت، هر لحظه می‌تونی ببینی چقدر فروختی، چقدر تراکنش داشتی، چند تا موفق بودن، چند تا ناموفق. حتی می‌تونی ببینی کدوم مشتریا بیشترین خرید رو داشتن. همه چیز تمیز، شفاف و قابل فهمه.
ارسال پیامک هدفمند و گروهی اگه جشنواره فروش گذاشتی یا یه آفر خفن داری، فقط کافیه از داخل پنل تارگت یه پیامک آماده کنی و بفرستی واسه اونایی که باید ببیننش.

انواع کمپین‌های قابل طراحی در تارگت

انواع کمپین‌های قابل طراحی در تارگت

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های تارگت اینه که می‌تونی کمپین‌های مختلف طراحی کنی تا مشتریات بیشتر خرید کنن، وفادارتر بشن و دوباره برگردن سراغت. حالا این کمپین‌ها چه مدلی هستن؟ بیا با هم بررسی‌شون کنیم.

کمپین خوش‌آمدگویی

اولین موردی که تو طراحی کمپین تارگت بهش اشاره می‌کنیم، کمپین خوش‌آمدگویی هستش. وقتی یه مشتری جدید عضو باشگاه می‌شه، فرصت خوبیه که یه تجربه خوشایند براش بسازی. با تارگت می‌تونی براش یه پیامک خوش‌آمدگویی بفرستی و حتی یه کد تخفیف برای اولین خریدش براش در نظر بگیری.

کمپین تولد

کمپین تولد یکی از شخصی‌ترین و تاثیرگذارترین کمپین‌هاست. تارگت تاریخ تولد مشتری رو به خاطر می‌سپاره و تو روز تولد مشتری برای پیام می‌فرسته. این باعث می‌شه مشتری حس کنه براش ارزش قائلی.

کمپین بازگشت مشتری غیرفعال

دیدی بعضی از مشتریایی که خیلی خرید می‌کنن، یهو غیب میشن و اصلا خبری ازشون نیست؟ اگه شما هم از این مشتریا دارین با تارگت می‌تونی براشون یه کمپین راه بندازی. مثلا یه پیام بده با این موضوع که دلمون “برات تنگ شده، 50 درصد تخفیف روی خرید بعدی شما”. این یه تکنیک فوق‌العاده برای برگردوندن مشتریای قدیمیه.

کمپین تخفیف فصلی یا مناسبتی

مناسبت‌هایی مثل شب یلدا، عید نوروز، بلک فرایدی بهترین زمانه برای فروش بیشتره. با تارگت می‌تونی برای این روزا کمپین اختصاصی بچینی، پیامک بزنی و پیشنهادات ویژه بدی تا مشتریارو سرازیر کنی به سمت کسب‌وکارت.

کمپین معرفی دوستان (رفرال مارکتینگ)

تو آموزش طراحی کمپین تارگت مورد بعدی که باید بدونید، رفرال مارکتینگه. کمپین معرفی دوستان یه کمپین باحاله که مشتری رو تشویق می‌کنه تا دوستاشو هم بیاره. مثلا هر کی یه نفر جدید معرفی کنه یه امتیاز یا کد تخفیف بگیره. این‌جوری بدون خرج اضافه، مشتریات رو تبدیل می‌کنی به بازاریاب‌ برندت.

کمپین تخفیف و پیشنهاد ویژه

این کمپین یکی از محبوب‌ترین کمپین‌های فروشه که همیشه هم جواب می‌ده. در ادامه به برخی از کمپین‌های تخفیف و پیشنهاد ویژه اشاره می‌کنیم:

  • تخفیف درصدی (مثل ۳۰٪ تخفیف)
  • دو تا بخر، سومی رو رایگان ببر
  • تخفیف محدود زمانی (فقط ۲۴ ساعت)
  • تخفیف مخصوص اولین خرید

کمپین جایزه و هدیه

مشتریا عاشق هدیه‌ن. با تارگت می‌تونی طرح‌هایی مثل ارسال رایگان، هدیه کنار خرید، کد تخفیف خرید بعدی یا حتی قرعه‌کشی بین خریداران راه بندازی. مهم اینه که هدیه‌ات جذاب باشه تا مشتری به شرکت در اون ترغیب بشه.

مراحل طراحی کمپین در تارگت

مراحل طراحی کمپین در تارگت

طراحی کمپین‌ تارگت کار خیلی راحتیه. برای طراحی این کمپین‌ها اصلا نیازی نیست که برنامه‌نویسی یا سیستم‌های پیچیده بلد باشی. خیلی راحت و با چندتا کلیک ساده می‌تونی 0 تا 100 یه کمپین رو طراحی کنید.  نحوه طراحی کمپین‌ تارگت به صورت زیر است:

ورود به پنل کاربری

اولین قدم از آموزش طراحی کمپین‌ تارگت، وارد شدن به پنل کاربری تو تارگته. این پنل دسترسی مدیریتی بهت میده و می‌تونی تغییرات مختلف رو اعمال کنی.

انتخاب نوع کمپین

در مرحله بعدی طراحی کمپین‌ تارگت شما باید وارد بخش کمپین‌ها بشین و یکی از چند مدل کمپین تارگت رو انتخاب کنید. برای مثال:

  • کمپین تخفیف درصدی
  • کمپین خوش‌آمدگویی
  • تولد مشتری
  • بازگشت مشتری غیرفعال
  • و غیره

تعیین مخاطب هدف

بعد از انتخاب کمپین شما باید تعیین کنید که این کمپین برای کدوم دسته از مشتری‌هاته. آیا کمپین فقط برای مشتریای قدیمیه؟ برای اوناییه که تو یه ماه گذشته خرید نکردن؟ همه اعضای باشگاه؟ یا هر گروه دیگری. تارگت این فیلترها رو با دقت بالا طراحی کرده و شما می‌توانید ازشون استفاده کنین.

نوشتن پیام و تنظیمات ارسال

تو این بخش متن پیامک یا اعلان رو وارد می‌کنی. می‌تونی از پیام‌های آماده استفاده کنی یا یه متن اختصاصی بنویسی. بعدش مشخص می‌کنی که پیام چه ساعتی و تو چه تاریخی ارسال بشه. حتی می‌تونی تکرار زمان‌بندی بذاری (برای مثال هر هفته یک‌بار).

فعال‌سازی و اجرا

وقتی همه چیز رو چک کردی، کمپین رو فعال کن. از اون لحظه به بعد سیستم خودش طبق زمان‌بندی پیام‌ها رو می‌فرسته.

بررسی و تحلیل نتایج

بعد از اجرای کمپین، برو سراغ بخش گزارش‌ها. دیتاهایی که در این بخش در اختیارت قرار می‌گیره، بهت کمک می‌کنه تا کمپین بعدی رو دقیق‌تر طراحی کنی. اطلاعات و دیتاهایی که در اینجا می‌تونی ببینی عبارتند از:

  • چه تعداد فروش از این کمپین اومده
  • چند نفر بعد با این کمپین شما دوباره از شما خرید کرده‌اند
  • این کمپین چند درصد موفق بوده
  • مقدار سود به دست آمده از کمپین را محاسبه کرد

با انجام دادن مراحل بالا طراحی کمپین‌ تارگت شما با موفقیت به پایان رسیده است. نحوه طراحی کمپین‌ تارگت به حدی ساده طراحی شده که حتی اگه تا حالا هیچوقت کمپین تبلیغاتی نساختی با تارگت می‌تونی تو کمتر از ۱۰ دقیقه یکی بسازی. فقط کافیه تا اراده کنی، تارگت در سریع‌ترین زمان ممکن این امکان رو به شما می‌ده.

نکات کلیدی در طراحی کمپین مؤثر

نکات کلیدی در طراحی کمپین مؤثر

اگه می‌خوای یه کمپین طراحی کنی که فقط یه تبلیغ الکی نباشه و نتیجه بده، باید به نکات زیر موقع طراحی کمپین‌ تارگت توجه کنید.

نکات کلیدی در طراحی کمپین مؤثر
عنوان توضیحات
هدف مشخص داشته باش قبل از اینکه دکمه “ایجاد کمپین” رو بزنی، باید بدونی دنبال چی هستی. می‌خوای فروش بیشتر شه؟ مشتری قدیمی برگرده؟ یا فقط آگاهی از برند بالا بره؟ اگه هدفت روشن نباشه، کمپین می‌ره هوا.
زمان‌بندی مناسب ارسال پیام تو ساعت ۸ صبح یا نیمه‌شب خیلی فرق داره! زمان‌بندی درست می‌تونه نرخ باز شدن پیام و در نهایت فروش رو چند برابر کنه. برای مثال کمپین شب عید، باید قبل از سال تحویل باشه نه بعدش!
پیام شخصی‌سازی ‌شده یه پیام عمومی که همه اونو می‌گیرن، حس خاص بودن رو به مشتری نمی‌ده. اگه تو پیام اسم مشتری رو بیاری، اون حس نزدیکی و اعتماد خیلی بیشتر می‌شه. مردم از اینکه براشون وقت بذاری خیلی خوششون میاد.
ایجاد حس فوریت تو کمپین خودت از جمله‌های مثل فقط تا امشب، تعداد محدود و تخفیف مدت‌دار استفاده کن. این کلمات جادو می‌کنن و باعث میشه تا مشتری سریع‌تر تصمیم بگیره.

نحوه طراحی کمپین‌ تارگت

نمونه‌هایی از کمپین‌های موفق برای کسب‌وکارهای مختلف

کسب‌وکارهای مختلفی از کمپین تارگت استفاده کردن و نتایج خیلی خوبی هم گرفتن. برای اینکه درک بهتری نسبت به طراحی کمپین‌ تارگت داشته باشی، در ادامه به چند نمونه کمپین واقعی اشاره می‌کنیم.

کمپین تولد در سالن زیبایی

یکی از مشتری‌های ما که تو تهران سالن زیبایی داره. برای افزایش فروش خودش اومد و یه کمپین تولد طراحی کرد. تو این کمپین برای هر مشتری که تاریخ تولدش ثبت شده بود، یه پیامک با این مضمون فرستاده می‌شد:

“تولدت مبارک! یه پاکسازی پوست یا اصلاح رایگان مهمون ما باش. یادت باشه فقط تا آخر هفته وقت داری!”

این کمپین باعث شد تا کلی مشتری برای استفاده از این هدیه رایگان مراجعه و از سایر خدمات سالن زیبایی هم استفاده کنن.

کمپین تخفیف فصلی برای فروشگاه پوشاک

تخفیفای فصلی از اون دسته استراتژی‌های فروشیه که توسط بیشتر فروشنده‌های لباس اجرا می‌شه. با کمک تارگت خیلی راحت می‌تونی یه تخفیف فصلی موفق راه بندازی. یکی از مشتری‌های ما تو تهران کمپینی با این جمله راه‌اندازی کرد:

” 50 درصد تخفیف روی تمامی لباس‌های فروشگاه به مدت 3 روز”

به نظر شما نتیجه این کمپین چی شد؟ شاید باور نکنید اما تو اون 3 روز میزان فروش لباس‌فروشی تا 4 برابر حالت عادی هم رسید. می‌دونید چرا؟ چون تخفیف زمان داشت و رقم آن بالا بود.

کمپین بازگشت مشتری غیرفعال برای رستوران

یه رستوران زنجیره‌ای برای اونایی که ۲ ماه هیچ سفارشی ثبت نکرده بودن یه پیام فرستاد:

“دلت برامون تنگ نشده؟ دوتا پیتزا سفارش بده بعدی رو مهمون ما باش، فقط این هفته!”

خیلی‌ از مشتری‌ها با دیدن این پیام برگشتن. چون حس دلتنگی و دعوت دوباره در کنار یه هدیه جذاب، ترکیب خیلی خوبی بود برای بازگشت مشتری‌های غیرفعال.

تحلیل و بهینه‌سازی کمپین‌ها بر اساس داده‌ها

بعد از طراحی کمپین تارگت کار شما هنوز تموم نشده! شما باید بدونی این کمپین چقدر جواب داده، کجا خوب بوده و کجا باید بهترش کنی. برای این کار باید یه کم با عدد و رقم رفیق بشی و موارد زیر رو بررسی کنی:

نرخ بازخورد (Engagement Rate)

اولین چیزی که باید بسنجی اینه که چند نفر به کمپینت واکنش نشون دادن؟ مثلا بعد از انجام کمپین بسنجی که چند نفر اومدن و ازت خرید کردن. اگه دیدی درصد خیلی کمه، شاید پیام جذاب نبوده یا در زمان درستی ارسال نشده.

نرخ بازگشت مشتری (Customer Return Rate)

اگه طراحی کمپین تارگتت برای جذب مشتری قدیمی بوده، ببین چند نفر برگشتن و دوباره خرید کردن. مثلا از بین ۵۰ مشتری غیرفعال که براشون پیام فرستادی اگه ۱۰ نفر برگشتن؛ یعنی ۲۰٪ نرخ بازگشت مشتری داشتی. اگه عدد خوب نبود، شاید پیشنهادت اون‌قدر وسوسه‌کننده نبوده که مشتری بخواد دوباره بیاد پیشت.

میزان افزایش فروش

یه فاکتور مهم دیگه افزایش مبلغ خرید یا تعداد فاکتورهاست. برای مثال بعد از اجرای کمپین، فروش اون روز یا اون هفته چند درصد بیشتر شده؟ اگه فروش بالا رفته یعنی کارت گرفته. حالا می‌تونی بررسی کنی کدوم بخشش موثرتر بوده تا همونو قوی‌تر کنی برای دفعه بعد.

اشتباهات رایج در طراحی کمپین و راه‌حل‌ها

اشتباهات رایج در طراحی کمپین و راه‌حل‌ها

اگه تا حالا طراحی کمپین تارگتت موفق نبوده، شاید یه جایی از کار رو اشتباه کردی. نگران نباش فقط شما نیستین که این اشتباه رو انجام دادی و خیلیای دیگه هم هستن. یه سری اشتباهات رایج هنگام اجرای طرح‌های کمپینی وجود داره که در ادامه بهشون اشاره می‌کنیم.

اشتباهات رایج در طراحی کمپین و راه‌حل‌ها

اشتباه راه‌حل
یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌ها اینه که به مشتری پیام‌هایی بفرستیم که هیچ جذابیتی براش نداره یا حس کنه فقط مزاحمش شدیم. یه پیشنهاد واقعی بده، نه فقط یه تبلیغ سطحی مثل “تخفیف داریم بیا!”. از نام مشتری استفاده کن و پیام رو شخصی‌سازی کن تا پیامت موثرتر باشه.
فرض کن داری برای کسایی که به محصولت نیاز ندارن، تبلیغ می‌فرستی. نتیجه؟ هدر دادی هزینه. مشتریات رو بشناس و اونارو دسته‌بندی کن تا بدونی چه مشتری به چه خدماتی نیاز داره.
اگه ندونی هدفت از اجرای کمپین چیه، نمی‌تونی یه کمپین موفق راه بندازی. قبل از اجرای کمپین حتما هدف خودتون رو از اجرای کمپین مشخص کنید.
فرستادن پیام در زمان نامناسب باعث می‌شه حتی بهترین پیام هم نادیده گرفته بشه. زمان‌هایی رو برای ارسال پیام انتخاب کن که مشتری در حال استراحته و وقتش خالیه. مثلا بین 4 تا 5 بعد از ظهر ساعت خوبیه برای تماس.

کلام آخر

در بالا به طور کامل به آموزش طراحی کمپین‌ تارگت پرداختیم و شمارو با مراحل انجام این کار آشنا کردیم. اجرای یک کمپین در تارگت کار راحتیه و شما بدون کوچکترین مشکلی می‌تونین این کار رو انجام بدین. برای اینکه کمپین شما با موفقیت همراه باشه، شما باید مشتریاتون رو بشناسید و بدونین روی چه کسایی دارین سرمایه‌گذاری می‌کنین.

اگر با وجود توضیحاتی که در بالا به شما ارائه دادیم. بازم برای طراحی کمپین‌ تارگت با مشکل روبه‌رو هستید با کارشناسان ما در تارگت تماس بگیرید. کارشناسان ما هر سوالی که در خصوص نحوه طراحی کمپین‌ تارگت را پاسخ می‌دن و بهتون کمک می‌کنن تا یک کمپین حرفه‌ای و موفق راه‌اندازی کنید.

آموزشی

دیدگاه

نظرات کاربران را در این بخش مشاهده کنید

افزودن دیدگاه

کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است

شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند

تیم فروش در خدمت شماست

همیشه در کنار شما هستیم









    09

    سوالات متداول

    پاسخ به برخی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای مشتریان ما پیش آمده است

    ابتدا باید اپلیکیشن تارگت را دانلود و نصب کنید. پس از نصب اپلیکیشن باید در تارگت ثبت‌نام کنید.

    چون تارگت در حقیقت یک دستگاه کارتخوان هم هست نیاز است در هنگام ثبت‌نام، اطلاعات کاملی که مورد نیاز شاپرک و بانک است را وارد کنید. پس از ثبت‌نام حداکثر در ۲ روز کاری ثبت‌نام شما در شاپرک تأیید می‌شود. حالا باید دستگاه تارگت را از طریق سیم‌کارت یا وای‌فای به اینترنت متصل کنید. پس از اتصال دستگاه به اینترنت، مرحلهٔ اتصال دستگاه به اپلیکیشن را در اپ تارگت دنبال کنید.

    بله. این دستگاه شامل یک سال گارانتی است. در صورت نیاز به خدمات گارانتی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

    همکاران ما در تیم پشتیبانی تارگت آمادهٔ پاسخگویی به سؤالات شما هستند.
    در روزهای کاری از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب می‌توانید با ما تماس بگیرید.
    در روزهای تعطیل رسمی، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر پاسخگوی شما هستیم.