افزایش فروش رستوران

چگونه باشگاه مشتریان باعث افزایش فروش رستوران می‌شود؟

16 اردیبهشت 1404
9 دقیقه
فهرست محتوا

تا حالا دقت کردی بعضی رستوران‌ها همیشه شلوغن؟ یعنی حتی وسط هفته که همه جا خلوته، بازم یه صف جلوی اون رستورانه! خب آدم فکر می‌کنه لابد غذاش خیلی خفنه یا دکورش خاصه. آره اینا خیلی مهمن، ولی یه چیز دیگه هم هست که خیلیا حواسشون بهش نیست. افزایش فروش رستوران علاوه بر کیفیت خدمات دهی به یه باشگاه مشتریان درست‌ودرمون نیاز داره!

اما اینکه باشگاه مشتریان چیه و چگونه فروش رستوران را بالا ببریم مواردیه که تو این مقاله قراره بررسیشون کنیم. پس اگه یه رستوران باکیفیت داری اما مشتریات زیاد نیستن، حتما تا آخر این مقاله با ما باش. ما کاری می‌کنیم که مشتری پاشنه در رستورانت رو درآره.

بهترین روش های افزایش فروش رستوران

برای افزایش فروش رستوران روش‌های مختلفی وجود داره که ما تو ادامه لیستی از بهتریانش رو براتون آماده کردیم. مهم‌ترین بالا بردن فروش رستوران عبارتن از:

انجام نظرسنجی از مشتریان

هیچ‌کس بهتر از خود مشتری نمی‌تونه بهت بگه چی رو درست انجام دادی و کجاها باید بهتر شی. با یه نظرسنجی ساده می‌تونی بفهمی مردم از کیفیت غذا، رفتار پرسنل یا حتی دکوراسیون راضی بودن یا نه. این بازخوردا مثل نقشه گنجن؛ اگه جدی بگیریشون، و ایراداتت رو برطرف کنی، مشتریا ازت راضی می‌شن. ابزارهای آنلاینی هم هستن که می‌تونن این کارو اتومات کنن و حتی بهت آمار بدن که کجاها بیشترین نارضایتی رو داشتی.

راه‌اندازی باشگاه مشتریان

راه‌اندازی باشگاه مشتریان

یکی از راه های افزایش فروش رستوران راه‌اندازی یه باشگاه مشتریان حرفه‌ایه. مشتری وفادار یعنی کسی که بدون تبلیغ میاد سراغت و حتی دوستاشو هم با خودش میاره. برای ساختن همچین مشتریایی باید یه باشگاه مشتریان درست و حسابی داشته باشی. یه باشگاه مشتریان که توش بهت امتیاز بدن، تخفیف بگیرن یا خدمات ویژه دریافت کنن. اینجوری مشتری حس خاص بودن می‌کنه و دلیلی داره که باز هم بیاد سراغت. تارگت این کارو آسون کردن و باعث می‌شه بدون خرج زیاد، مشتری قدیمی‌هات رو نگه داری و فروشت رو بالا ببری.

قیمت رو دریاب

قیمت‌گذاری اصولی یعنی این‌که مشتری وقتی صورت‌حساب رو می‌بینه، حس نکنه گرون‌فروشی کردی یا سرش کلاه گذاشتی. این اصلا به معنی ارزون ‌فروشی نیست، بلکه باید کیفیت، فضا و تجربه‌ای که ارائه می‌دی با قیمتی که می‌گیری جور دربیاد. مثلا اگه رستوران لوکسی هستی یه قیمت خیلی پایین ممکنه حتی باعث بی‌اعتمادی شه. قیمت منصفانه یعنی پیدا کردن یه عدد منطقی که هم برات سود داشته باشه، هم مشتری تو دلش بگه می‌ارزید که انقد هزینه کنم.

پکیجی بفروش

حتما شما هم تو شبکه‌های مجازی دیدید که فلان رستوران سینی 5 نفره خودش رو با کلی مخلفات با یه قیمت مناسب عرضه می‌کنه. این مدل فروش وسوسه به واسطه قیمتی که داره به شدت وسوسه کننده‌اس و خیلیا انتخابش می‌کنن.

منوی شیک طراحی کن

یه منوی شیک و تر و تمیز تاثیر خیلی زیادی روی افزایش فروش رستوران داره. وقتی منو رو مرتب، ساده و خوشگل بچینی، حس خوبی به مشتری می‌دی و متری راحت‌تر انتخاب می‌کنه. استفاده از عکس، توضیحات کوتاه و قیمت واضح کلی تو جذب مخاطب تاثیر داره. اگه هم QR کد بذاری که به یه منوی دیجیتال ببرتش، دیگه نور علی‌نوره! منوی فصل‌به ‌فصل هم باعث می‌شه همیشه چیزی جدید برای پیشنهاد داشته باشی و مشتریا هم هی بخوان چیزای تازه‌ رو امتحان کنن.

از شبکه‌های اجتماعی غافل نشو

این روزا همه تو اینستاگرامن! اگه تو نباشی، یعنی یه عالمه مشتری احتمالی رو از دست دادی. عکس‌های خوشگل از غذا، ویدیوهای بامزه از پشت‌صحنه یا یه نظر مثبت از یه مشتری، می‌تونه باعث بشه کلی آدم به رستورانت علاقه‌مند شن.

مشتریارو معطل نذار

آخرین موردی که تو روش های افزایش فروش رستوران بررسی می‌کنیم، سرعت و نحوه خدمات‌دهی هستش. وقتی مشتری میاد رستوران اولین چیزی که روش تاثیر می‌ذاره نه غذاعه و نه دکور، بلکه نحوه برخورد پرسنله. اگه زیاد منتظر بمونه یا حس کنه کسی حواسش بهش نیست، خیلی زود تصمیم می‌گیره دیگه نیاد. اما وقتی سرویس‌دهی سریع و با خوش‌رویی همراه باشه، مشتری حتی اگه یه ایراد کوچیک هم ببینه، راحت‌تر می‌گذره.

نکات مهم برای افزایش فروش رستوران

نکات مهم برای افزایش فروش رستوران

اگه رستوران داری و به دنبال افزایش فروش رستوران می‌گردی، باید بدونی که فقط غذا پختن خوب کافی نیست. این روزا رستوران‌داری یعنی ترکیب کیفیت، تجربه مشتری و یه سری ترفند بازاریابی. برخی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تونه باعث افزایش فروش رستوران بشن عبارتند از:

نگهداشتن مشتریای قدیمی

جذب مشتری جدید هزینه داره، ولی نگه داشتن مشتری قدیمی خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تره. اگه بتونی با یه باشگاه مشتریان حرفه‌ای راه‌ بندازی و به مشتریای قدیمیت خدماتی مثل تخفیف، هدیه و غیره بدی. فروش خودت رو بیمه کردی.

ارسال پیامک تبلیغاتی

ارسال پیامک تبلیغاتی

یکی از بهترین راه‌ها برای یادآوری خودت به مشتریا، پیامک تبلیغاتیه. می‌تونی با یه متن ساده، تبریک تولد، تخفیف روز، غذای جدید یا جشن خاص رو به مشتریا اطلاع بدی. بانک شماره مشتریات گنج توئه، قدرشو بدون و هر از گاهی بهشون یادآوری کن که رستورانت منتظرشونه.

تخفیف

مناسبت‌ها فرصت طلایی برای فروش بیشترن. مثلا روز پدر، شب یلدا یا سالگرد افتتاح رستوران. با یه تخفیف خاص یا یه غذای رایگان می‌تونی مشتریای قدیمی رو برگردونی و مشتری جدید جذب کنی. این کارا باعث می‌شن حس صمیمیت و احترام به مشتری منتقل بشه.

ظاهر رستوران

ظاهر رستوران یکی از چیزاییه که خیلی سریع روی ذهن مشتری تاثیر می‌ذاره. یه فضای شیک، تمیز و باحال می‌تونه تجربه غذا خوردن رو خاص‌تر کنه. ترکیب رنگ، نورپردازی، موسیقی ملایم و حتی بوی خوب فضا، همه و همه می‌تونن یه مشتری معمولی رو تبدیل به مشتری وفادار کنن.

بالا بردن فروش رستوران

رفتار پرسنل

غذا خوب باشه، ولی پرسنل بی‌حوصله یا بی‌ادب باشن؟ مشتری دیگه برنمی‌گرده، مطمئن باش! برای کارکنات آموزش‌هایی در مورد رفتار حرفه‌ای، ادب، مدیریت زمان و حتی زبان بدن بذار. رفتار خوب پرسنل نصب راه راضی نگه داشتن مشتریاس.

کیفیت غذا

مورد بعدی که تو افزایش فروش رستوران تاثیر خیلی زیادی داره، کیفیت خوراکیاییه که ارائه می‌دی. مردم ممکنه یه ‌بار برای دکور یا تخفیف بیان ولی اگه غذا خوب نباشه، دیگه نمیان. پس همیشه مواد اولیه تازه استفاده کن، رو طرز تهیه غذا حساس باش و ذائقه مخاطب‌تو بشناس. کیفیت نوشیدنی‌ها، غذا، سالاد و حتی سس‌هایی که استفاده می‌کنید باید در حد اعلا باشه.

غذای بیرون‌بر

خیلی از آدم‌ها دوست دارن غذای رستورانی بخورن ولی حوصله یا وقت بیرون رفتن ندارن. اینجاست که غذای بیرون‌بر به کمکت میاد. منوی جداگانه بیرون‌بر با بسته‌بندی خوب و ارسال سریع می‌تونه فروشت رو تا چند برابر هم زیادتر کنه.

افزایش فروش رستوران با مشاوره در تارگت

افزایش فروش رستوران با مشاوره در تارگت

ترفندای خیلی زیادی وجود داره که در نهایت به افزایش فروش رستوران شما منجر بشه. اما یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین این روش‌ها، استفاده از تارگته. تارگت یه دستگاه هوشمنده که علاوه بر انجام تراکنش‌ها می‌تونه باشگاه مشتریانت رو هم راه‌اندازی کنه. حالا چطور تارگت باعث افزایش فروش رستوران میشه؟ اجازه بده تا قدم به قدم با هم بررسی کنیم.

ساخت باشگاه مشتریان

اولین چیزی که تارگت بهت می‌ده، امکان ساختن یه باشگاه مشتریانه. زمان پرداخت شما از مشتری می‌خواید که شماره تلفنش رو وارد کنه با انجام این کار شخص عضو باشگاه مشتریات میشه. کارت بانکی که هم ازش برای پرداخت استفاده کرده، میشه کارت عضویتش تو باشگاه. به این ترتیب تو خریداری بعدی که با این کارت انجام می‌شه، سیستم به طور خودکار تشخیص می‌ده و می‌تونه از خدمات باشگاه مشتریانت استفاده کنه.

پیامک تولد

یکی از ویژگی‌های باحال تارگت اینه که تولد مشتریاتو یادش می‌مونه. خود سیستم روز تولد مشتری براش پیامک تبریک می‌فرسته و مثلا می‌گه که تولدت مبارک! ۲۰٪ تخفیف غذای مورد علاقه‌ت رو مهمون ما باش. همین یه حرکت کوچیک می‌تونه باعث بشه مشتری حس خوبی بگیره و مشتاق بشه تا بیاد سراغت.

تخفیف خودکار

با وجود تارگت دیگه لازم نیست بشینی و یکی‌یکی بررسی کنی که کی باید تخفیف بگیره و کی نه. تارگت خودش تخفیف رو موقع پرداخت اعمال می‌کنه. این یعنی کار تو سبک‌تر می‌شه و مشتری هم حس می‌کنه که رستورانت خیلی منظم و حرفه‌ایه.

برنامه مشتری وفادار

فرض کن یه مشتری چند بار ازت خرید کرده. تارگت خودش می‌فهمه و می‌تونه براش یه پاداش در نظر بگیره. این مدل برنامه‌ریزی بدون اینکه انرژی خاصی ازت بگیره، باعث افزایش فروش رستوران میشه چون مشتریا انگیزه پیدا می‌کنن که دوباره و دوباره بیان.

گزارش‌گیری دقیق و تصمیم‌گیری بهتر

توی اپ تارگت می‌تونی آمار دقیق فروش، تعداد خریدهای تکراری، ساعات پرفروش و حتی رفتار خرید مشتریا رو ببینی. این اطلاعات طلاست! می‌تونی بفهمی کی بیشتر میاد، چی بیشتر می‌فروشی و چه موقع‌هایی باید آفر بدی یا منو رو تغییر بدی.

کلام آخر

امروزه رقابت تو همه حوزه‌ها به ویژه رستوران خیلی سخت شده. دیگه فقط داشتن یه غذای خوشمزه برای افزایش فروش تو رستوران کافی نیست. باید بلد باشی چطور مشتری رو نگه داری، چطور باهاش ارتباط بسازی و چطور طوری رفتار کنی که خودش بره برات مشتری جدید بیاره. داشتن یه باشگاه مشتریان تو رستوران خیلی می‌تونه بهت کمک کنه و تورو جلو بندازه. خیلیا متأسفانه دیدی نیست به باشگاه مشتریان ندارن و فکر می‌کنن که کار خیلی سختیه، در صورتی‌که اصلا اینطوری نیست.

مشاوره گرفتن و استفاده از سیستم‌هایی مثل تارگت یعنی هوشمند کار کردن نه سخت کار کردن. به جای اینکه روزها بشینی و طرح تخفیف بنویسی، بذار تارگت برات این کارها رو انجام بده. تو فقط تمرکزت رو بذار روی کیفیت غذا و برخورد حرفه‌ای با مشتری. با یه ابزار ساده ولی هوشمند فروش رستورانت می‌تونه چند برابر بشه. اگه دنبال افزایش فروش رستورانت هستی، همین الان یه تصمیم جدی بگیر و هوشمندانه‌تر عمل کن. کارشناسای ما تو تارگت منتظر تماس شما برای مشاوره رایگان هستند.

آموزشی

دیدگاه

نظرات کاربران را در این بخش مشاهده کنید

افزودن دیدگاه

کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است

شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند

تیم فروش در خدمت شماست

همیشه در کنار شما هستیم









    09

    سوالات متداول

    پاسخ به برخی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای مشتریان ما پیش آمده است

    ابتدا باید اپلیکیشن تارگت را دانلود و نصب کنید. پس از نصب اپلیکیشن باید در تارگت ثبت‌نام کنید.

    چون تارگت در حقیقت یک دستگاه کارتخوان هم هست نیاز است در هنگام ثبت‌نام، اطلاعات کاملی که مورد نیاز شاپرک و بانک است را وارد کنید. پس از ثبت‌نام حداکثر در ۲ روز کاری ثبت‌نام شما در شاپرک تأیید می‌شود. حالا باید دستگاه تارگت را از طریق سیم‌کارت یا وای‌فای به اینترنت متصل کنید. پس از اتصال دستگاه به اینترنت، مرحلهٔ اتصال دستگاه به اپلیکیشن را در اپ تارگت دنبال کنید.

    بله. این دستگاه شامل یک سال گارانتی است. در صورت نیاز به خدمات گارانتی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

    همکاران ما در تیم پشتیبانی تارگت آمادهٔ پاسخگویی به سؤالات شما هستند.
    در روزهای کاری از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب می‌توانید با ما تماس بگیرید.
    در روزهای تعطیل رسمی، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر پاسخگوی شما هستیم.