
امتیازات باشگاه مشتریان چگونه باعث افزایش فروش می شود؟
چطور می توانید با استفاده از امتیازات باشگاه مشتریان، فروش کسب و کار خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید؟ سیستم امتیازدهی، یکی از ابزارهای کلیدی کسب و کارهای امروزی، با تقویت تعامل، ایجاد انگیزه برای خریدهای مکرر و افزایش رضایت مشتریان، به رشد پایدار فروش کمک می کند. شما می توانید با اجرای استراتژی هایی چون ارائه تخفیف های هدفمند، کمپین های اختصاصی، تبدیل امتیازات به اعتبار خرید، نرخ بازگشت مشتریان خود را بالا ببرید و از این طریق سهم بیشتری از بازار را به دست آورید. خرید باشگاه مشتریان این اهداف را برای شما محقق می سازد و فرصت طلایی برای بهبود تجربه مشتری و توسعه کسبوکارتان خلق می کند.
تاثیر امتیازات باشگاه مشتریان در افزایش فروش
باشگاه مشتریان چیست؟ اگر پاسخ این پرسش را بدانید می توانید از ظرفیت های ارزشمند آن، مانند سیستم امتیازدهی، برای افزایش تعامل و وفاداری مشتریان بهره برداری کنید. این سیستم از موثرترین روش هایی است که صاحبان کسب و کار برای رشد فروش خود استفاده می کنند. فهرست زیر به اصلی ترین دلایل افزایش فروش در نتیجه بکارگیری این سیستم اشاره می کند.
- تقویت حس ارزشمندی و تعلق خاطر مشتریان
- تقویت حس رضایتمندی مشتریان
- ایجاد هویت دیجیتال
- ایجاد برندی متمایز در ذهن مشتریان
- افزایش وفاداری مشتری
- جذب مشتری جدید از طریق تبلیغات رایگان
- حفظ پل ارتباطی با مشتریان
- آنالیز داده های رفتار خرید مشتریان
تقویت حس ارزشمندی و تعلق خاطر مشتریان
نگهداشت مشتری با ایجاد حس تعلق یکی از اثرات مثبت امتیازدهی در باشگاه مشتریان است. زمانی که شما در ازای خرید به مشتری امتیاز می دهید، این پیام را منتقل می کنید که ارزش انتخاب او را می دانید. وقتی مشتری احساس کند که حضورش برای برند اهمیت دارد، حس تعلق و وفاداری او تقویت می شود؛ در نهایت به جای انتخاب رقبا، برند شما را اولویت قرار می دهد.
نایکی از جمله برندهایی است که با ایجاد حس تعلق برای علاقمندان به محصولات خود فروشش را چند برابر کرد. باشگاه مشتریان نایکی با ایجاد یک برنامه رایگان دسترسی به مزایایی مانند تخفیف های ویژه و پیشنهادهای شخصی شده را برای اعضای خود فراهم کرد
ایجاد هویت دیجیتال برای مشتریان
برای شکل دهی رفتار و ارتباط مشتری با برندتان می توانید در باشگاه مشتریان خود هویتی دیجیتال برای او بسازید؛ اختصاص دادن نقش هایی چون عضو وفادار، عضو معمولی یا سفیر برند به همراه یک سیستم امتیاز دهی برای هر نقش، نه تنها انگیزه آنها را برای تعامل بیشتر با برند بالاتر می برد، بلکه حس وفاداری و ارزشمندی آنها را هم تقویت می کند.
افزایش وفاداری مشتری
وفادار ماندن مشتری نسبت به برند یکی دیگر از مزایای امتیازات باشگاه مشتریان است. وقتی بر اساس امتیازات اعضای باشگاه تان به صورت اختصاصی انواع پاداش را در اختیارشان قرار می دهید، آنها را از انتخاب سایر برندها منصرف می کنید؛ این همان حس وفاداری است که با گذشت زمان اعتمادی بلند مدت و تعاملی عمیق تر را شکل می دهد و رشد فروش را برای شما به ارمغان می آورد
بر اساس آمار، جذب مشتری جدید پنج برابر بیشتر از نگهداشتن مشتری قدیمی هزینه دارد. پس سعی کنید از مشتریان قدیمی تان مشتری دائمی بسازید، به جای اینکه مدام دنبال مشتری جدید باشید.
حفظ پل ارتباطی با مشتریان
استفاده از سیستم امتیاز در باشگاه با فراهم کردن ارتباط مداوم با مشتریان فروش تان را افزایش می دهد. شما می توانید برای اعضایی با امتیاز بالاتر پیامک ها یا ایمیل هایی جهت ارائه پیشنهادهای شخصی سازی شده ارسال و ارتباط آنها را با برندتان تقویت کنید. در این میان، قیمت دستگاه باشگاه مشتریان با توجه به نقش آن در حفظ و افزایش مشتری، توجیه پذیری این سرمایهگذاری را برای کسب و کارها بیشتر می کند.
دیجی کالا از برندهای موفقی است که از سیستم امتیازدهی برای افزایش تعامل و خریدهای مکرر مشتریان خود استفاده کرده است. این برند با راه اندازی باشگاه دیجی کلاب بر پایه فعالیت هایی چون خرید، شرکت در چالشی خاص، دعوت از دوستان، به اعضای خود امتیازهای قابل تبدیل به تخفیف، جوایز خاص یا شرکت در قرعه کشی می دهد.
آنالیز داده های رفتار خرید مشتریان
با اجرای سیستم امتیازدهی باشگاه مشتریان فرصتی برای تحلیل رفتار و الگوی مصرف مشتریان و اخذ تصمیم گیری های هوشمندانه برای فروش بیشتر به دست می آورید. با توجه به این اطلاعات متوجه می شوید که:
- مشتریان شما به چه محصولاتی علاقمند هستند؟
- چه مواقعی از خدمات با محصولات شما استفاده می کنند؟
به این شکل می توانید پیشنهادهایی شخصی سازی شده به مشتریان خود ارائه دهید؛ تبلیغات تان را بهینه کنید و در نهایت نرخ تبدیل و فروش بیشتری به دست آورید.
تقویت حس رضایتمندی مشتریان
استفاده از سیستم امتیازات باشگاه مشتریان و ارائه پاداش بر این اساس، با ایجاد حس رضایت و اطمینان خاطر مشتریان، فروش را چند برابر می کند. به عنوان مثال، وقتی شما به اعضای وفادار یا حتی عادی در مناسبت هایی مانند روز زن، تولد، اعیاد و … هدیه ای یا تخفیفی ویژه می دهید، این حس را تقویت می کنید؛ این یعنی همان وفادار مشتری به برند شما!
انگیزه مشتری برای خرید مجدد
سیستم امتیاز در باشگاه مشتریان انگیزه خرید مجدد را تقویت می کند. وقتی مشتریان شما متوجه شوند به ازای هر خرید، بیشتر از محصول مورد نیازشان را دریافت می کنند، نرخ بازگشت و انگیزه آنها برای خریدهای مکرر بیشتر می شود. همین موضوع درامد شما را افزایش می دهد.
اسنپ فود نمونه موفق یک پلتفرم آنلاین در ترغیب انگیزه مشتریان برای ادامه خرید از این برند است. اعضای باشگاه مشتریان اسنپ فود با هر سفارش، امتیازی دریافت می کنند که می توانند از آن برای بهره مندی از پیشنهادهای ویژه یا تخفیف در سفارش های بعدی استفاده کنند.
ایجاد برندی متمایز در ذهن مشتریان
ایجاد باشگاه مشتریان و بکارگیری سیستم امتیاز برای اعضای آن به تقویت اعتبار برند و تمایز آن نسبت به رقبا کمک می کند. این تمایز از طریق تجربه مشتری ایجاد می شود. اگر مشتریان شما بدانند که سیستم امتیاز باشگاه تان مزایای ویژه ای برای آنها دارد، خریدهای خود را از برند شما انجام می دهند و به فروش بیشتر شما کمک می کنند.
تبلیغات رایگان برند توسط مشتریان و جذب مشتری جدید
یکی دیگر از دلایلی که استفاده از امتیازات باشگاه مشتریان به افزایش فروش کمک می کند، تاثیر این سیستم بر بازاریابی دهان به دهان است. مشتریان راضی که از باشگاه شما پاداش می گیرند، با تعریف از تجربه مثبت خریدشان از برند شما، اطرافیان خود را هم به سمت کسب و کارتان ترغیب می کنند و این یعنی جذب مشتریان جدید! در نتیجه شما با کمترین هزینه تبلیغات می توانید فروشی بیشتر را تجربه کنید.
8 استراتژی موثر برای تبدیل امتیازات مشتری به رشد فروش
برای ثبت برندتان در ذهن مشتری و تشویق او به خریدهای بیشتر کافیست برنامه هایی هدفمند بر اساس تحلیل رفتار اعضای باشگاه تان اجرا کنید:
- پیشنهادهای شخصی سازی شده با رعایت زمان مناسب
- کمپین های اختصاصی برای اعضای باشگاه
- تجربه خرید بهتر با گیمیفیکیشن
- طبقه بندی عضویت در باشگاه مشتریان
- اولویت دسترسی به محصولات یا خدمات جدید
- تبدیل امتیاز به اعتبار خرید
- ارسال پیامک تبریک
1. ارائه پیشنهادهای شخصی سازی شده
یکی از استراتژی های مفید برای افزایش فروش از طریق امتیازات باشگاه مشتریان، ارائه پیشنهادهای خاص در ازای امتیازهای آنهاست. به این منظور کافیست مواردی مانند تاریخچه خرید، الگوهای مصرف یا علایق مشتریان تان را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری شما دائما اکسسوری خرید می کند، به عنوان پاداش تبدیل امتیاز، تخفیف خرید ویژه را به او پیامک کنید. مطمئنا چنین پیشنهادی احتمال خرید او را بالاتر می برد.
2. تعیین زمان مناسب برای ارائه پیشنهادات خاص
اگر از استراتژی پیشنهادهای شخصی سازی شده برای فروش بیشتر محصولات تان استفاده می کنید باید به مهم ترین رکن آن یعنی زمان بندی مناسب توجه کنید. به عنوان مثال، در صورتی که مشتری شما در مناسبتی خاص مانند ایام عید محصولات مراقبت از پوست خریداری می کند، با ارسال تخفیف های ویژه در این بازه زمانی می توانید او را به خرید مجدد ترغیب کنید.
3. ارائه کمپین های اختصاصی برای اعضای باشگاه
با توجه به داده ها و امتیازات باشگاه مشتریان می توانید کمپین هایی هدفمند اجرا کنید؛ از جمله:
- تخفیف تولد
- تخفیف های ویژه برای مشتریان امتیاز بالا در یک بازه زمانی
- تخفیف پلکانی بر اساس سطح امتیاز مشتری
- دریافت کوپن خرید رایگان بعد از رسیدن به سقف امتیاز
- خرید دوم با تخفیف ویژه
این استراتژی انگیزه مشتری برای خرید بیشتر در بازه های زمانی مشخص افزایش می دهد و باعث ایجاد حس تعلق و تعامل بیشتر با برندتان می شود. این سیکل تشویق، تکرار خرید و پاداش، به شکل مؤثری نرخ بازگشت مشتری و در نتیجه میزان فروش را افزایش می دهد.
4. جذاب کردن تجربه مشتریان با گیمیفیکیشن
بازی سازی در کسب و کار یا Gamification یکی از جذاب ترین روش ها برای افزایش انگیزه و وفاداری مشتریان، حفظ تعامل آنها و ایجاد هیجان خرید است. برای اجرای این استراتژی شما می توانید از امتیاز اعضای باشگاه تان برای شرکت در مسابقه یا قرعه کشی استفاده کنید. استراتژی گیمیفیکیشن برندتان را در ذهن مشتری به تجربه ای سرگرم کننده تبدیل می کنید نه صرفا یک محل خرید. وقتی مشتری بداند امتیاز بالاتر او شانس حضورش در گیمیفیکیشن را افزایش می دهد، انگیزه بیشتری برای خرید مکرر و تعامل با برندتان پیدا می کند و در نهایت به افزایش فروش منجر می شود.
5. اولویت دسترسی به محصولات یا خدمات جدید
این رویکرد دیگری است که برای افزایش فروش از طریق امتیازات باشگاه مشتریان کارایی موثری دارد. به این منظور می توانید برای اعضایی با امتیاز بالاتر اولویت دسترسی به محصولات یا خدمات جدید برندتان در نظر بگیرید.
ایجاد حس رقابت و تمایل به اول بودن در تجربه محصول یا خدمات، باعث می شود تا مشتریان تصمیم برای خریدهای خود را سریع تر اجرایی کنند و در نتیجه شما به فروش بیشتر برسید.
6. تبدیل امتیاز به اعتبار خرید در خریدهای بعدی
یک استراتژی کلیدی دیگر برای افزایش فروش و حفظ مشتریان وفادار، استفاده از تبدیل امتیاز به اعتبار خرید در باشگاه مشتریان است. وقتی مشتریان امتیازهای خود را به اعتبار مالی قابل استفاده در خریدهای آینده تبدیل میکنند، این باعث ایجاد انگیزه قوی برای بازگشت به فروشگاه شما می شود؛ در نتیجه، خرید خود را تکرار می کند. این فرایند به رشد پایدار فروش شما منجر می شود.
تبدیل سیستم امتیازدهی به اعتبار مالی، با افزایش وفاداری و نرخ بازگشت مشتری به رشد پایدار فروش شما کمک می کند.
7. ایجاد طبقه بندی عضویت در باشگاه مشتریان
استراتژی ایجاد سطوح مختلف عضویت یکی دیگر از استراتژی های موثر برای افزایش فروش از طریق امتیازات باشگاه مشتریان است. با ایجاد طبقه بندی عضویت طلایی، نقره ای، برنزی، پلاتینیوم و … می توانید انگیزه مشتریان تان را برای برخوردار شدن از مزایای سطوح بالاتر افزایش دهید و فروش بیشتری را به دست آورید.
8. ارسال پیامک تبریک
تاثیر مثبت سیستم امتیاز باشگاه مشتریان بر افزایش فروش همیشه از طریق ارائه یک تخفیف ویژه یا شخصی سازی شده نیست. گاهی یک استراتژی ساده مانند ارسال پیامک تبریک می تواند این هدف شما را پوشش دهد. کافیست در مناسبت هایی چون سالگرد ازدواج، روز تولد و … پیامک تبریک ارسال کنید و حس خوبی از برندتان در ذهن مشتری ثبت نمایید.
قیمت باشگاه مشتریان تارگت شفاف، اقتصادی و مقرون به صرفه است و به شما کمک می کند تا وفاداری مشتریان را افزایش داده، خریدهای تکراری را بیشتر کنید و فروش خود را چند برابر کنید.
با خرید نرم افزار باشگاه مشتریان تارگت، مسیر وفادارسازی مشتریان را برای همیشه هموار کنید!
انواع سیستم امتیاز باشگاه مشتریان
برای اجرای یک باشگاه موفق می توانید از انواع سیستم های امتیازدهی باشگاه مشتریان استفاده کنید:
انواع سیستم امتیاز باشگاه مشتریان |
||
سیستم امتیازدهی |
توضیح |
کاربرد |
ساده |
کسب امتیاز مشتریان به ازای هر خرید یا تعامل و دریافت پاداش تخفیف به ازای آن |
کسب و کارهای محلی، برندهای تازه کار |
طبقه بندی شده |
سطح بندی مشتریان با توجه به میزان تعامل یا خرید و ارائه پاداش های ویژه هر سطح
|
فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، مراکز خدماتی |
بازی سازی |
به کارگیری عناصر بازی گونه مانند امتیازدهی، رقابت، یا پاداش در فرآیندهای غیر بازی (مثل خرید یا تعامل با برند) با هدف وفاداری مشتری |
فروشگاه ها، رستوران ها و کافیشاپ ها، برندهای مد و زیبایی |
اشتراکی |
پرداخت مبلغ ماهانه یا سالانه برای عضویت مشتریان در باشگاه و بهره مند شدن از مزایای آن |
برندهای خدماتی یا فروشگاهی، کسب و کارهای تعامل محور |
اصول طراحی سیستم امتیازات باشگاه مشتریان
گرچه به کارگیری سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان می تواند کسب و کار شما را متحول کند و فروش تان را افزایش دهد، اما این هدف چندان هم سهل الوصل نیست. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار برای رسیدن به رشدی پایدار باید سیستمی طراحی کنید که چند اصل زیر در آن رعایت شده باشد:
- شناختی دقیق از مشتریان و اهداف کسب و کارتان داشته باشید تا بتوانید تعادل بین منافع خود و مشتری را حفظ کنید.
- پاداش هایی جذاب و ارزشمند به مشتریان تان ارائه دهید تا به آنها را نسبت به تعامل با برندتان ترغیب کنید.
- در قالب قوانینی ساده و شفاف سیستم امتیازدهی را برای مشتریان تشریح کنید تا انگیزه آنها را برای مشارکت افزایش دهید.
- سیستمی به روز و قابل تغییر مطابق با نیازها، علایق و الگوهای مصرف مشتریان طراحی کنید.
مزایای اجرای سیستم امتیازدهی باشگاه مشتریان
سیستم امتیازدهی در باشگاه یک راهکار عالی برای تعامل بیشتر مشتریان با برند شماست. این راهکار با
- ایجاد انگیزه برای خریدهای مکرر
- افزایش وفاداری
- مشارکت فعال مشتریان
ارتباط آنها را با کسب و کار شما تقویت می کند، تجربه خرید را جذاب تر کرده و باعث رشد فروش می شود.
نتیجه گیری؛ امتیازات باشگاه مشتریان راهی موثر برای رشد فروش
اگر به دنبال راهکاری مؤثر برای افزایش فروش، حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید هستید، سیستم امتیازات باشگاه مشتریان پاسخی هوشمندانه است. این سیستم با ایجاد انگیزه از طریق امتیازدهی به ازای خرید یا تعامل، مشتری را به تکرار خرید ترغیب میکند و با استراتژی هایی مانند طبقه بندی عضویت، گیمیفیکیشن، پیشنهادهای شخصی سازی شده، تبدیل امتیاز به اعتبار خرید و دسترسی زودتر به محصولات جدید، حس ارزشمندی و تعلق خاطر را در مشتریان تقویت میسازد. طراحی اصولی این سیستم، شامل تعیین ساختار امتیازدهی و ایجاد پاداش های هدفمند، نه تنها باعث تعامل بیشتر مشتری با برند می شود، بلکه با افزایش نرخ بازگشت و خریدهای مکرر، به رشد پایدار فروش شما کمک می کند.
سوالات متداول سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان
امتیازات دستگاه باشگاه مشتریان تارگت چیست و چطور به افزایش فروش کمک می کند؟
دستگاه باشگاه مشتریان تارگت با تشویق مشتری به خریدهای بیشتر، برگزاری کمپین های تخفیف متنوع و ارسال پیامک اختصاصی به اعضای وفادار، به تقویت ارتباط مستمر با مشتری و در نهایت افزایش فروش کمک می کند.
چگونه مطمئن شویم سیستم امتیازات باشگاه مشتریان باعث بازگشت مشتری می شود؟
با ایجاد یک تجربه هدفمند، مانند سطح بندی اعضا یا کمپینهای اختصاصی تخفیف، میتوانید حس تعلق و ارزش را در مشتریان تقویت کنید. این اقدام انگیزه مشتریان برای بازگشت و استفاده مجدد از خدمات شما بیشتر می کند.
منبع: marketingplatform.com
کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است
شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند