ترفندهای جذب مشتری در لباس فروشی (افزایش فروش تضمینی)
اگه مغازه لباس فروشی داری و حس میکنی فروش اونجوری که باید نیست. نگران نباش، چون فقط تو نیستی و خیلی از مغازهدارا همین دغدغه رو دارن. واقعیتش اینه که فقط باز کردن مغازه و چیدن لباسا تو ویترین، باعث نمیشه مردم بیان خرید کنن. باید بلد باشی چطوری دل مشتری رو ببری و کاری کنی که ازت خرید کنه.
جذب مشتری در لباس فروشی تو سالهای اخیر به دلیل قدرت گرفتن کسبوکارای آنلاین خیلی سختتر از قبل شده. اما لازم نیست که نگرانی به دل خودت راه بدی چرا که هنوزم میشه خوب فروخت و پول درآورد. ما تو این مقاله از تارگت قراره که در خصوص راه های جذب مشتری برای لباس فروشی صحبت کنیم. پس اگه میخوای روز به روز فروشت بیشتر بشه تا آخر این مقاله باهامون بمون.
چرا جذب مشتری در لباس فروشیها سختتر از همیشه شده؟
جذب مشتری لباس خیلی سختتر از قبل شده، اینو هر کسی که تو کار پوشاک باشه با گوشت و استخونش درک کرده. این موضوع به دلایل مختلفی رخ داده که مهمترینشون عبارتن از:
- بعد از جریان کرونا مردم خیلی به خرید اینترنتی عادت کردن. راحت میشینن تو خونه و با گوشی که دستشونه خریدشون رو انجام میدن. دیگه کمتر کسی حوصله داره تو گرما یا سرما بیاد مغازه، لباس بپوشه، امتحان کنه و بخره.
- یکی دیگه از دلایل کم شدن جذب مشتری پوشاک رقابت زیاد تو این بازاره. تو یه خیابون شاید 10 تا لباس فروشی باشه که همه از نظر قیمت و کیفیت در سطح خوبی هستن.
- واقعیتش اینکه که بالا رفتن قیمت لباسا هم تو کم شدن جذب مشتری برای فروش لباس بیتاثیر نیست. دیگه مردم مثل قبل دست به جیب نیستن و بیشتر دو دوتا چهارتا میکنن.
- از طرفی دیگه فروش الان خیلی متفاوت شده و روشهای سنتی دیگه جواب نمیده. شما به عنوان یه کاسب باید بدونی که چطور با مشتری با احترام برخورد کنی و باهاش ارتباط بگیری. همین نداشتن ارتباط درست با مشتری و نبود یه باشگاه مشتریان میتونه یه لباس فروشی رو زمین بزنه.
13 تا از راه های جذب مشتری برای لباس فروشی
روشهای جذب مشتری در لباس فروشی عبارتند از:
راهاندازی باشگاه مشتریان
یکی از موثرترین راههای جذب مشتری در لباس فروشی، راهاندازی باشگاه مشتریانه. متاسفانه خیلی از کاسبا نسبت به این موضوع کم اهمیت هستن و ضربههای خیلی بدی به کسب و کار خودشون وارد میکنن. باشگاه مشتریان بهت کمک میکنه تا یه رابطه قوی و بلندمدت با مشتریات بسازی. این رابطه تضمین کننده سود و آینده لباس فروشیته.
ثبت شماره موبایل خریدار
یکی از راحتترین روشا واسه جذب مشتری اینه که شماره مشتری رو بگیری و باهاشون ارتباط برقرار کنی. یعنی شما با یه پیامک هر از چندگاهی خودت رو به مشتری یادآوری میکنی و بهش میگی که منتظرشی. برای اینکه مشتری راحتتر شمارشو در اختیارت بذاره، میتونی از طرحهای تشویقی استفاده کنی. مثلا بش بگی اگه شمارت رو وارد کنی، میتونی روی فاکتورت 5 درصد تخفیف بگیری. بهت قول میدم که با این کار همه شمارشون رو برات میذارن.
استفاده از تبلیغات پیامکی
شاید فکر کنید که تبلیغات پیامکی قدیمیه و دیگه از مد افتاده. اما این روش هنوزم یکی از کمهزینهترین و پربازدهترین روشهای جذب مشتری برای فروش لباسه. وقتی شماره مشتریارو داشته باشی، راحت میتونی تو مناسبتها براشون پیام تخفیف یا پیشنهاد ویژه بفرستی. یه پیام ساده مثل فقط امروز، شلوار جین با ۲۰٪ تخفیف کافیه تا دوباره مشتری بیاد سراغت. پیامک مستقیم میره تو جیب طرف و احتمال خونده شدنش خیلی بالاست، پس این روشو دستکم نگیر.
هدیه دادن
همه عاشق چیزای رایگانن و هیچی اندازه یه هدیه کوچیک نمیتونه دل مشتری رو نرم نمیکنه! وقتی یه جوراب، کیف پارچهای یا حتی یه کوپن تخفیف به مشتری بدی، حس خوبی بهش منتقل میشه. همین حس خوب باعث میشه تا مشتری تو رو تو ذهنش نگه داره و بعدا بیاد سراغت. لزوما هدیهای که میدین لازم نیست گرون باشه، فقط باید هوشمندانه و به جا باشه تا لبخند رو بیاره رو لب مشتری.
تشویق مشتری به خرید مجدد
یکی از مهمترین کارها برای جذب مشتری لباس و فروش بیشتر اینکه که مشتری رو برای خرید مجدد بکشی سمت خودت. برای تشویق مشتری برای این کار روشهای مختلفی وجود داره که برخی از مهمترینشون عبارتن از:
- دادن تخفیف برای خرید بعدی
- دادن تخفیف به ازای خریدهای بیشتر
- دادن امتیاز برای هر خرید
- محصول رایگان به ازای تعداد مشخصی از خرید
حضور در شبکههای اجتماعی
درسته که مغازت حضوریه ولی اگه تو شبکههای اجتماعی فعالیت نکنی، باختی. این روزا مردم گوشی از دستشون نمیافته و همش تو شبکههای اجتماعین، تو چرا از این فرصت استفاده نکنی؟ یه پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام بزن، لباسای جدید رو بذار و تخفیفها رو اعلام کن. همین کارای ساده باعث میشه اسم مغازت تو ذهن بمونه و مشتری وقتی گذرش افتاد، یادش بیاد که یه مغازه خیلی خفن اینجاست.
بهروز بودن
اگه همیشه همون لباسای تکراری رو بیاری، مشتری بعد یه مدت خسته میشه. اما اگه بتونی چیزای خاص و متفاوت بیاری یا خدمات جالب مثل ارسال رایگان یا بستهبندی خاص بدی، مشتری کنجکاو میشه بیاد ببینه چه خبره. نوآوری باعث میشه تو ذهنا بمونی و این خودش یه جور جذب مشتریه. خلاقیت همیشه جواب میده، مخصوصا تو بازار شلوغ پوشاک.
افتتاحیه مناسب و باشکوه
روز اول شروع کار مغازهاتو باید مثل یه عروسی باشکوه و جلال و جبروت بگیری! دکور قشنگ، موسیقی، نور، و حتی خوراکی میتونه حس خوبی به مشتری بده. وقتی مردم ببینن که داری سنگ تموم میذاری، فک میکنن که یه اتفاق بزرگ در حال رخ دادنه و میان سمتت. حتی اگه خرید نکنن، مغازهتو میبینن و توی ذهنشون ثبت میشی. توی این مراسم میتونی کارت ویزیت بدی، شماره بگیری و یه عالمه سرنخ بسازی برای فروشای بعدی.
ساخت تجربه خوب برای مشتری
یکی از راه های جذب مشتری برای لباس فروشی اینه که برای مشتریات تجربه خوبی از خرید بسازی! یعنی چی؟ یعنی وقتی مشتری وارد مغازت میشه، از جات بلند شی و با لبخند و احترام باهاش برخورد کنی. شما باید برای مشتری وقت بذاری به حرفاش گوش بدی و جوری راهنمایش کنی که انگار با دوستش اومده خرید و میخواد بهش کمک کنه که بهترین رو انتخاب کنه. البته مواظب باش که وارد حریم خصوصی مشتری نشی و پاتو فراتر از حد و مرزها نذاری.
این مدل رفتار کردن تو باعث میشه تا مشتری تمایلش برای خرید بیشتر باشه. مرتب بودن مغازه، چیدمان اصولی، نور خوب، موسیقی ملایم، عطر دلنشین و غیره میتونه حس خوبی به مشتری بده. مجموعه این عوامل باعث میشه تا برای مشتری یه تجربه خوب از خرید بسازی. تجربه خوب مساویه با برگشت دوباره مشتری و تبلیغات دهن به دهن، پس هرگز اونو دست کم نگیر.
ارزون فروشی!
ارزون فروختن همیشه هم بد نیست، به خصوص وقتی تازه لباس فروشیت رو راه انداختی و میخوای خودتو جا بندازی تو بازار. اما حواست باشه که کیفیت رو فدای قیمت نکنی! چون هیچ مشتری نمیاد تو مغازت که یه لباس بیکیفیت بخره. برای جذب مشتری در لباس فروشی میتونی بعضی محصولاتو با قیمت پایینتر بذاری. تو بازار معمولا به این مدل کالاها میگن “کالای جذب کننده”.
با انجام این کار مشتری میاد تو مغازت که ببینه چه خبره و وقتی اومد با محصولای دیگهات هم آشنا میشه. اگه کیفیت خوب باشه و قیمتات منصفانه، مطمئن باش همون مشتریا دوباره میان و مشتری وفادار میشن. البته حواست باشه جوری از این تکنیک استفاده کنی که به ذوق مشتری نخوره.
مثلا خود من 10-12 سال پیش یه مغازه زده بود، حراج تنها 20 هزار تومان. با خودم گفتم که چه عالی مغازهای با این کیفیت، محصولاتش رو به این قیمت میده. وقتی رفتم داخل یه ردیف لباس زشت که حتی 10 هزار تومن نمیارزید رو یه گوشه انداخته و به قیمت 20 تومن حراج کرده بود. بقیه جنسا بالای 150 تا 200 تومن بودن. این موضوع انقدر تو ذوق من خورد که هیچوقت نمیتونم فراموشش کنم.
تبلیغات هدفمند
تبلیغات فقط بیلبورد زدن و پول دادن به اینفلوئنسرا برای تبلیغ نیست. شما باید بدونی چطور یه تبلیغ خوب انجام بدی و چی رو به کی نشون بدی. مثلا اگه تو کار لباس بچهای، پول دادن به یه اینفلوئنسر طنزپرداز که بیشتر مخاطباش آقایونن کار کاملا اشتباهیه. جامعه هدفت رو مشخص کن و تبلیغاتت رو جوی انجام بده که فقط اونارو هدف بگیری. مثلا اگه تو کار فروش لباس سایز بزرگ هستی. میتونی از اینفلوئنسرهایی که سایز بزرگی دارن و به شدت مورد توجهان بخوای که تو رو تبلیغ کنن. اینطوری هم پولت رو هدر نمیدی، هم نتیجه بیشتری میگیری. تبلیغ هدفمند یعنی خرج کمتر، بازدهی بیشتر!
مغازه شیک
حتی اگه بهترین جنسهای دنیارو داشته باشین، اما جات خوب نباشه متأسفانه چیز زیادی نمیتونی بفروشی. یه لباس فروشی خوب باید ویژگیهای زیر رو داشته باشه:
- نور خوب
- فضای مناسب
- اتاق پرو خوب
- موزیک آرام و لذتبخش
- دکور زیبا
محصولات باکیفیت
آخرین موردی که تو جذب مشتری در لباس فروشی بهش اشاره میکنیم، کیفیت لباسهاست. همه دوست دارن تا جنس خوب بپوشن، حتی اونایی که دنبال محصول ارزون قیمت میگردن. سعی کن مغازت رو با اجناسی پر کنی که ارزش خرید به نسبت قیمت بالایی دارن.
باشگاه مشتریان چگونه به افزایش فروش لباس فروشیها کمک میکند؟
در بالا دیدید که باشگاه مشتریان یکی از روشهای جذب مشتری در لباس فروشیه. حالا سؤال اینجاست که چطور این کار رو انجام میده؟ با روشها زیر:
شناخت مشتری
یکی از ویژگیهای اصلی باشگاه مشتریان اینه که با اولین خرید، اطلاعات مشتری رو ذخیره میکنه. اسم، شماره تماس، تاریخ تولد، جنسیت و خیلی موارد دیگه. این دادهها به مرور بهت نشون میده که هر مشتری به چه سبک لباسهایی علاقه داره، چند وقت یه بار خرید میکنه و میانگین خریدش چقدره. اینطوری میتونی پیشنهادهایی بهش بدی که دقیقا با سلیقه و نیازش جور دربیاد.
ایجاد وفاداری
وقتی مشتری ببینه تخفیفهای خاص بهش میدی، تولدش رو یادت میمونه، براش پیام اختصاصی میفرستی و غیره، حس میکنه که برندت با بقیه فرق داره. این حس باعث میشه بهت وفادار بمونه و حتی اگه جای دیگه لباس ارزونتر هم پیدا کنه، ترجیح بده بیاد پیش تو چون تجربهاش اینجا بهتره.
کاهش هزینه تبلیغات
مشتری میتونه بهترین و موثرترین نوع تبلیغات یعنی تبلیغات دهن به دهن رو برات رایگان انجام بده. وقتی مشتری ازت راضی باشه، رضایت خودش رو با بقیه به اشتراک میذاره و تلاش میکنه که اونارم بیاره پیش تو برای خرید. این یعنی کاهش هزینه تبلیغات و افزایش فروش!
تشویق مشتری به تعامل با شما
توی باشگاه مشتریان، مشتری با انجام یه سری کارا امتیاز میگیره. خرید، شرکت در نظرسنجی، معرفی دوستان یا حتی پر کردن اطلاعات پروفایل برای مشتری امتیازاتی رو به همراه داره. این امتیازا بعدا میتونن تبدیل بشن به تخفیف، کد هدیه یا حتی یه آیتم رایگان. این سیستم باعث میشه مشتری حس کنه داره چیزی بیشتر از خرید معمولی دریافت میکنه.
کلام آخر
در بالا به طور کامل در خصوص راه های جذب مشتری برای لباس فروشی صحبت کردیم. واقعیتش اینه که برای موفقیت تو بازار پوشاک باید مشتری وفادار داشته باشی که تو رو با سایر رقبا و پیجهای مختلفی اینستاگرامی عوض نکنه. این موضوع شاید نشدنی به نظر برسه، اما با داشتن یه باشگاه مشتریان فعال و حرفهای دور از دسترس نیست.
وقتی مشتری بدونه با هر خریدش داره ازت امتیاز میگیره، دلش میخواهد دوباره و دوباره بیاد پیشت برای خرید. پس اگه روشهای مختلفی رو برای جذب مشتری لباس امتحان کردی، اما هنوز موفق نشدی. حتما باشگاه مشتریای خودت رو راهاندازی کن تا ببینی چطور کسب و کارت متحول میشه.
کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است
شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند