تفاوت CRM و باشگاه مشتریان در چیست؟
نرم افزار CRM متمرکز روی برقراری ارتباط بهینه با همه مشتریان برای جلب رضایت آن ها است در حالی که باشگاه مشتریان تلاش دارد وفاداری افراد را بیشتر کرده و آن ها را به عنوان مشتریان دائمی حفظ کند. در واقع نحوه ارتباط گیری، تاثیرگذاری، هدف استفاده، مخاطب هدف و… مواردی هستند که برای تفاوت بین این دو سیستم مطرح می شوند. بسیاری از افراد CRM و باشگاه مشتریان را مانند یکدیگر می دانند؛ اما اگر بخواهید به صورت حرفه ای برای کسب و کار خود برنامه ریزی کرده و نرم افزار باشگاه مشتریان تهیه نمایید، متوجه عمق تفاوت CRM و باشگاه مشتریان خواهید شد.
معیارهای بررسی تفاوت ها | نرم افزار CRM | باشگاه مشتریان |
هدف استفاده | جلب رضایت مشتری | وفادار کردن مشتری ها |
مخاطبان هدف | همه مخاطبان | مخاطبان وفادار |
اثرگذاری | تجربه خریدی خوشایند و رضایت بخش | تکرار خرید و مراجعه دوباره |
شیوه ارتباط گیری با مخاطب | لحن رسمی و عمومی | لحن احساسی و عاطفی |
هزینه راه اندازی | نسبتا زیاد | کمتر از CRM |
قابلیت های سامانه | تاریخچه ارتباط ها، سفارشات و… | امتیازها، رکوردها و… |
زمان بندی در ارائه خدمات | اغلب فوری و پیوسته | بازه های زمانی مختلف |
نوع ارتباط ایجاد شده | بین مشتری و کارمند | بین مشتری و برند |
سطح دسترسی کاربران و جذابیت محیط نرم افزار | معمولی و جذابیت کم | جذاب با امکان دسترسی به قابلیت های متعدد |
معرفی CRM
منظور از CRM یک نرم افزار یا سیستم است که تمامی تعاملات با مشتریان را به صورت متمرکز مدیریت می کند. هدف استفاده از این سیستم نگهداری اطلاعات تماس، درخواست ها، پیام ها، خریدها و… مشتری در حالت طبقه بندی شده است که دسترسی به آن ها نیز راحت باشد. هدف نهایی استفاده از CRM بهبود تجربه مشتری در هنگام دریافت خدمات است. با استفاده از این سیستم به خوبی متوجه خواهید شد که اصول مشتری مداری چیست و توجه به آن تا چه اندازه می تواند در تصمیمات آینده کسب و کار شما موثر باشد.
معرفی باشگاه مشتریان
همانطور که از اسم باشگاه مشتریان مشخص است، هدف آن جمع کردن مشتریان با روش های مختلف برای ایجاد وفاداری بیشتر خواهد بود. در واقع با این سیستم شما می توانید مشتریان خود را تشویق به تکرار خرید نموده و به عنوان مشتریان ثابت خود نگه دارید. قیمت باشگاه مشتریان بستگی به قابلیت هایی دارد که شما از آن ها استفاده می نمایید؛ اما به طور کلی هر چقدر هم که باشد، با توجه به تاثیری که در ماندگاری مشتریان دارند، ارزشمند خواهد بود.
قیمت باشگاه مشتریان تارگت شفاف، اقتصادی و مقرون به صرفه است و به شما کمک می کند تا وفاداری مشتریان را افزایش داده، خریدهای تکراری را بیشتر کنید و فروش خود را چند برابر کنید.
با خرید نرم افزار باشگاه مشتریان تارگت، مسیر وفادارسازی مشتریان را برای همیشه هموار کنید!
9 تفاوت CRM و باشگاه مشتریان
موارد مختلفی را می توان به عنوان تفاوت بین این دو سیستم در مشتری مداری معرفی نمود که مهمترین آن ها تفاوت های زیر هستند:
نوع کاربرد و هدف از استفاده
اولین موردی که می توان برای تفاوت CRM و باشگاه مشتریان مطرح نمود، نوع کاربرد و هدف استفاده از این دو سیستم است. به طور کلی برای بهتر کردن فرایند خرید مشتری، حفظ تاریخچه ارتباط ها و سفارشات او، نگهداری راه های ارتباطی و در نهایت جلب رضایت او از سیستم CRM استفاده می شود. در مقابل باشگاه مشتریان برای افزایش وفاداری آن ها است تا با طرح های تشویقی مختلف، خرید آن ها تکرار شده و تبدیل به مشتریان دائمی شوند.
تفاوت CRM و باشگاه مشتریان در مخاطب هدف
دامنه افرادی که سیستم CRM با آن ها در ارتباط است بسیار جامع تر بوده و به نوعی تمامی مشتریان را شامل می شود؛ اما در باشگاه مشتریان صرفا افرادی هستند که خرید خود را تکرار کرده اند و همواره سفارشات مختلفی از کسب و کار شما دارند.
نتیجه و اثرگذاری
تاثیر استفاده از این دو سیستم در کسب و کار و نتیجه آن نیز مورد دیگری از تفاوت CRM و باشگاه مشتریان است. نتیجه استفاده از CRM به طور صحیح، جلب رضایت مشتریان است؛ در حالی که باشگاه مشتریان می تواند منجر به وفاداری آن ها شده تا سفارشات دیگری نیز ثبت کنند.
قابلیت های سامانه
سامانه های CRM و باشگاه مشتریان نیز از نظر قابلیت های درونی با یکدیگر تفاوت دارند. در CRM شما باید تمام ارتباط های خود با مشتری را در کنار سفارشات، راه های ارتباطی و… را ذخیره کنید. در مقابل باشگاه مشتریان قابلیت هایی همچون جمع کردن امتیاز، رکورد زدن، طبقه بندی کردن مشتریان و… دارد تا بتوانید بر اساس آن ها طرح های تشویقی خود را تعیین کنید.
تفاوت CRM و باشگاه مشتریان در نحوه ارتباط با مشتری
شیوه ارتباط گیری با مشتری نیز به عنوان تفاوت این دو سامانه قابل بررسی است. اغلب در CRM شما با یک لحن رسمی و عمومی با کاربران ارتباط می گیرید؛ اما شیوه ارتباطی در باشگاه مشتریان بیشتر احساسی یا عاطفی است. به عبارتی در باشگاه مشتریان سعی می شود با افراد ارتباط عاطفی ایجاد کرده تا صمیمت بیشتری ایجاد شود. بدیهی است نتیجه این کار وفاداری بیشتر مشتریان خواهد بود.
نوع ارتباط ایجاد شده با مشتری
ارتباطی که در نرم افزار CRM شکل می گیرد، یک ارتباط دوطرفه بین مشتری و کارمندان شما است. این مسئله نشان می دهد که کارمند شما تا چه اندازه می تواند روی جلب رضایت مشتری موثر باشد. در مقابل باشگاه مشتریان ارتباطی موثر بین فرد با کسب و کار یا برند شما ایجاد می کند تا پایداری بیشتری داشته باشد.
سطح دسترسی کاربران
در سیستم CRM کاربران دسترسی خاصی ندارند و فارغ از اطلاعاتشان، جذابیتی نیز برای آن ها ایجاد نشده است. این مسئله خود یک مورد مهم در تفاوت CRM و باشگاه مشتریان است؛ زیرا باشگاه مشتریان اغلب یک نرم افزار جذاب با قابلیت های متعدد است که کاربران از آن استفاده می کنند. هر چقدر جذابیت های بیشتری در این سیستم باشد، احتمال تکرار حضور کاربر در سامانه شما و طبیعتا ثبت سفارش بعدی بیشتر خواهد بود.
تفاوت CRM و باشگاه مشتریان در هزینه راه اندازی
از نظر هزینه، راه اندازی این دو سیستم نیز با یکدیگر متفاوت هستند. از آنجایی که دامنه ارتباط گیری با مشتریان در CRM بیشتر است و گزارش های تحلیلی بیشتری از آن دریافت می شود، نیاز به زیرساخت های بیشتر و قدرتمندتری نسبت به باشگاه مشتریان دارد؛ در نتیجه هزینه راه اندازی آن نیز بیشتر از باشگاه مشتریان خواهد بود.
زمان بندی در ارائه خدمات
خدمات دهی و ارتباط گیری با مشتریان در نرم افزار CRM به صورت مداوم و پیوسته است که خود یکی از موارد تفاوت CRM و باشگاه مشتریان محسوب می شود؛ زیرا در باشگاه مشتریان نیاز به ارتباط پیوسته و لحظه ای با کاربران نیست؛ بلکه باید به صورت دوره ای با طرح های مختلف ارتباط گیری را انجام داد.
باشگاه مشتریان یا CRM؟ کدام را انتخاب کنیم؟
با بررسی تفاوت CRM و باشگاه مشتریان و اثرگذاری هر یک از این دو سیستم روی کسب و کار، کاملا مشخص است که نمی توان باشگاه مشتریان و CRM را به جای یکدیگر استفاده نمود؛ بلکه باید این دو سامانه به صورت مکمل با یکدیگر استفاده شوند تا بتوانید نتایج بهتری در کسب و کار خود دریافت کنید. با این وجود اگر صرفا قصد راه اندازی یکی از این سامانه ها را دارید، پیشنهاد می دهیم سامانه CRM را در اولویت قرار داده و در گام بعدی به فکر راه اندازی باشگاه مشتریان باشید.
جمع بندی؛ تفاوت CRM و باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان و CRM دو نمونه از سامانه های مهم و کاربردی در ارتباط گیری با مشتریان هستند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. تفاوت CRM و باشگاه مشتریان را می توان در هدف استفاده، دامنه مخاطبان، تاثیرگذاری روی کسب و کار، هزینه راه اندازی، سطح دسترسی کاربران و… بررسی نمود.
با بررسی این تفاوت ها می توان متوجه شد که هر یک از این سامانه ها برای سازمان ها و شرکت ها ضرورت دارند و می توانند تاثیرات بسیار مثبتی در روند مدیریت مشتریان و ایجاد وفاداری در آن ها داشته باشند. شما کدام یک از این سامانه ها را ترجیح می دهید؟ آیا تجربه استفاده از آن ها را دارید؟ در بخش نظرات پاسخ خود را به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول تفاوت های بین CRM و باشگاه مشتریان
آیا می توان بدون داشتن CRM از باشگاه مشتریان استفاده کرد؟
بله؛ اما پیشنهاد می شود به طور همزمان از دو سامانه استفاده کنید یا با اولویت بالاتر از CRM استفاده نمایید.
منظور از سامانه CRM چیست؟
کلمه CRM مخفف عبارت «Customer Relationship Management» به معنای سامانه مدیریت ارتباط با مشتری است.
منبع : crm.buzzebees.com
کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است
شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند