راه های افزایش فروش سوپرمارکت

راه های افزایش فروش سوپرمارکت

2 مرداد 1404
13 دقیقه
فهرست محتوا

تا به حال از خود پرسیده اید چه عواملی می‌ توانند فروش سوپرمارکت شما را متحول و مشتریان بیشتری را جذب کنند؟ پاسخ در مجموعه ‌ای از عوامل از جمله تنوع کالا، چیدمان هوشمندانه و قیمت‌ گذاری مناسب گرفته تا رفتار فروشنده، تجربه خرید، تخفیف ‌های هدفمند و حتی ارتباط پس از خرید  نهفته است. اگر می‌ خواهید در میان رقبا دیده شوید و مشتریان را به خریدهای مکرر ترغیب کنید، باید فراتر از فروش ساده عمل کنید و با شناخت دقیق نیازها و رفتار مشتری، خلاقانه‌ ترین راه های افزایش فروش سوپرمارکت را به کار بگیرید.

20 ایده برای جذب مشتری سوپرمارکت

جذب مشتری برای سوپرمارکت، فقط به داشتن کالاهای متنوع و قیمت مناسب خلاصه نمی‌شود. در بازار رقابتی امروز، با تکنیک های فروش حضوری و به کارگیری ایده‌ های جذاب و کاربردی، می ‌توان مشتریان جدید جذب کرد و مشتریان فعلی را به تکرار خرید ترغیب نمود.

1. باشگاه مشتریان فروشگاه خود را تاسیس کنید

اگر صاحب یک سوپرمارکت هستید، حتماً می ‌دانید که نگهداشتن مشتری قدیمی، ارزشمندتر از جذب مشتری جدید است. برای این کار، باید رابطه‌ ای هوشمندانه و هدفمند با مشتری ‌ها داشته باشید. خرید دستگاه باشگاه مشتریان این هدف را برایتان محقق می کند؛ یعنی ساختن فروشگاهی که مشتری‌ ها فراموشش نمی‌کنند. این دستگاه با ثبت شماره مشتریان هنگام خرید و دسته ‌بندی آنها، به شما امکان می‌ دهد تا کمپین های مختلف یا تخفیف های مناسبتی را به مخاطبان واقعی خود اطلاع رسانی کنید و از این مزایا برخوردار شوید:

  • افزایش وفاداری
  • بازگشت مشتریان قدیمی
  •  فروش بیشتر در مناسبت‌ ها
  • تبدیل یک خرید معمولی به یک رابطه بلندمدت

خرید دستگاه باشگاه مشتریان تارگت

قیمت باشگاه مشتریان تارگت شفاف، اقتصادی و مقرون به صرفه است و به شما کمک می‌ کند تا وفاداری مشتریان را افزایش داده، خریدهای تکراری را بیشتر کنید و فروش خود را چند برابر کنید.
فقط با یک‌ بار هزینه، مسیر وفادارسازی مشتریان را برای همیشه هموار کنید!

2. پرسونای مشتریان تان را شناسایی کنید

اولین اصل برای فروش بیشتر در هر حوزه ای، شناختی روشن از خریداران است. برای تدوین یک استراتژی فروش برنده باید بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و اینکه ترجیحات و نیازهای آنها چیست. پاسخ به این پرسش ها به شما کمک می کند تا متناسب با نیازهای آنها نوع محصولات، نحوه چیدمان، زمان تخفیف‌ ها و حتی لحن تبلیغات ‌تان را تنظیم کنید.

3. با تنوع محصولات، به فروشی بیشتر از سوپرمارکت رقیب برسید

تنوع محصولات

هر مشتری ترجیحا فروشگاهی را انتخاب می کند که همه نیازهای او را برطرف می سازد. پس به عنوان یکی از راه های افزایش فروش سوپرمارکت روی این موضوع متمرکز شوید. با توجه به منطقه فروشگاه تان، سلیقه و الگوی مصرف مشتریان خود سعی کنید طیفی گسترده از محصولات مورد نیاز آنها را پوشش دهید.

4. با تخفیف دهی به موقع مشتری را هیجان زده کنید

مشتری همیشه بر اساس فکر و منطق خرید نمی کنند، بلکه احساسات او نیز در این فرایند دخیل است. به عنوان مثال، اگر شما بودجه ای مشخص را برای خرید از سوپرمارکت در نظر گرفته باشید کدام یک از این دو گزینه را انتخاب می کنید؛

  • سوپرمارکتی با قیمت های معمولی که به شما بن تخفیف به مبلغ خاص داده
  • یا یک فروشگاه با محصولات ارزان قیمت

مطمئنا انتخاب شما گزینه اول است. پس بهتر است:

با یک بن خرید یا تخفیف به مشتریان خاص خود آنها را خوشحال کنید.

به این شکل به آنها حسی خوب می دهید که در نهایت به خرید ختم می شود.

5. با “خدمات اضافه” مشتری را غافلگیر کنید

خدمات اضافه

واقعیت این است که اولویت مشتریان برای انتخاب یک سوپرمارکت، همیشه قیمت های منصفانه، مسافت نزدیک به خانه یا محل کار، برخورد خوب یا زیبایی استایل شما نیست.

ارائه خدمات جانبی که سایر رقبای شما از آنها غافلند می تواند شما را اولویت همیشگی انتخاب یک مشتری قرار دهد. حتما می پرسید چطور؟ راه حل ساده است؛ برآورده کردن انتظارات مشتریان با ساده کردن معاملات تجاری خود.

  •  یک پیک رایگان جهت ارسال محصولات مورد نیاز مشتریان داشته باشید. بهتر است این سرویس را برای خریدهایی با سقف مشخص تعریف کنید.
  •  برنامه مشاوره تخصصی برای ارتقاء دانش مشتریان درباره خدمات یا محصولات تان تدوین کنید و با ایجاد یک تیم مشاوره مجرب در فروشگاه به سوالات مشتریان پاسخ دهید.
  • با برگزاری کارگاه درباره مزایا و استفاده از محصولات تان آموزش های کاربردی ارائه دهید.
  • نمونه های رایگان از محصولات جدید خود به مشتری ارائه دهید.

6. با یک اشانتیون احساسات مشتری را درگیر کنید

حتما شما هم تجربه خرید از یک فروشگاه خرده فروشی و دریافت یک هدیه را داشته اید. این هدیه ممکن است برای خود شما باشد، یا کودکی که همراه شماست و تجربه ای خوشایند را برای او رقم می زند. در این شرایط باز هم انتخاب شما همان فروشگاه است؛ حتی اگر فروشگاه بزرگی باشد و خرید از آن گران تر تمام شود.

پس به عنوان یکی دیگر از راه های افزایش فروش سوپرمارکت تان به این موضوع هم فکر کنید. با دادن هدیه می توانید احساسات مشتری را قلقلک دهید و حس دینی را برای مراجعه همیشگی او به فروشگاه تان ایجاد نمایید.

7. به “وفاداری مشتری” پاداش دهید

وفاداری مشتری

 

یکی دیگر از ایده های ناب برای جذب مشتریان بیشتر در فروشگاه تان اجرای برنامه های وفاداری است که آنها را به خرید بیشتر ترغیب می کند. به این منظور می توانید:

  • به مشتریان دائمی خود کارت هدیه، کارت عضویت باشگاه مشتریان، کوپن خرید یا تخفیف های ویژه برای اقلام خاص دهید.
  • برای جذب و نگهداری مشتریان تان برنامه امتیازی بر اساس میزان خرید، مشارکت در فعالیت های خاص یا خریدهای مکرر طراحی کنید.

8. فرایند پرداخت را ساده کنید

“تسویه حساب سریع تر” یک ایده دیگر برای جذب مشتری سوپرمارکت شماست. برای فروش بیشتر باید زمان معطلی مشتری را به حداقل برسانید. به این منظور:

  •  چند همکار استخدام کنید تا مشتریان شاهد صف های طولانی در باجه های صورت حساب نباشند.
  • از فناوری ها بهره مند شوید. به عنوان مثال، کیوسک های سلف سرویس پرداخت، آپ موبایل سوپرمارکت، قفسه های دیجیتال، اسکن و پرداخت موبایل برای فروشگاه خود تهیه کنید.

9. سوپرمارکت تان را به تجهیزات روز فروشگاهی مجهز کنید

این روزها وجود تجهیزات مدرن و کاربردی جز لاینفک هر فروشگاهی محسوب می شود. داشتن تجهیزاتی چون چرخ های ترولی فروشگاهی، سبدهای خرید بزرگ یا یخچال ها می تواند تجربه خرید مشتریان را بهبود دهد. اگر به دنبال راه های افزایش فروش سوپرمارکت تان هستید، توجه به این اصل مهم را از یاد نبرید.

10. چشم مشتری را مهمان تجربه ای خاص کنید

برای افزایش فروش بهبود تجربه بصری مشتری را هم در نظر بگیرید. رنگ، نورپردازی، فضای داخلی و چیدمان المان هایی مهم در این تجربه هستند.

  •  از رنگ هایی متناسب با هویت برندتان استفاده کنید.
  • جهت ایجاد حس نشاط اط گل و گلدان استفاده کنید.
  • با نورپردازی متناسب با فضای فروشگاه انرژی مثبت در فضا ایجاد کنید.
  • در چیدمان قفسه ها نظم را رعایت کنید.
  • جهت افزایش زمان بازدید و فعالیت خریداران فضاهایی مانند کافه ایجاد کنید.
  •  برای جلب توجه به محصولات یا تخفیفات ویژه از تصاویر با کیفیت بالا یا نمایشگر استفاده نمایید.

11. از استراتژی “عرضه محصول خاص” استفاده کنید

عرضه محصول خاص

شاید شما هم این تجربه را داشته اید که برای خرید یک محصول خاص فقط به یک سوپرمارکت مشخص مراجعه کنید؛ حتی اگر مجبور باشید مسافت زیادی را برای این خرید طی کنید. مطمئنا در این شرایط به خرید آن محصول خاص بسنده نمی کنید و کالاهای دیگرتان را هم خریداری خواهید کرد.

عرضه محصولی خاص یکی از راه های افزایش فروش سوپرمارکت هاست. اگر صاحب فروشگاه هستید می توانید:

  • از استراتژی زیان (قیمت گذاری ارزان و حتی ضرر روی یک محصول معین) استفاده کنید و آن را ابزاری برای کشاندن مشتری به فروشگاه قرار دهید.
  • بسته های ترکیبی محصولات، مانند محصولات مرتبط یا محصولات محبوب فصلی، را به عنوان پیشنهاد ویژه برای فروش عرضه کنید.

12. از کمپین های تبلیغاتی فراموش نکنید

مهم ترین رکن افزایش فروش سوپرمارکت ها تبلیغات و بازاریابی است. از بازاریابی سنتی مانند چاپ بروشور و تراکت گرفته تا روش های نوین آن هر کدام می توانند به افزایش جذب مشتریان شما کمک کنند.

12-1. بلک فرایدی خودتان را شروع کنید

مطمئنا همه شما از ارائه تخفیف در بلک فرایدی امریکایی ها آگاهی دارید. برای اجرای این ایده لازم نیست حتما منتظر تعطیلاتی مانند زمستان و عید باشید. می توانید این ایده را برای اعیاد و مناسبت های خاص داخل کشور پیاده سازید و آمار شگفت انگیز فروش را تجربه کنید.

12-2. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

یکی از آسان ترین راه های افزایش فروش سوپرمارکت در عصر ما استفاده از فضای مجازی است. اگر در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارید:

  • آدرس آنها را برای مخاطبان تان ارسال کنید.
  • در این شبکه ها جشنواره تخفیف یا پیشنهادهای ویژه برای محصولات پرطرفدار منتشر کنید.
  • با اطلاع رسانی به باشگاه مشتریان تان استقبال آنها را از جشنواره افزایش دهید.
  • با ارسال تصاویر یا ویدئو فعالیت های سوپرمارکت تان را به تصویر بکشید.

12-3. با برگزاری ایونت فروش سوپر مارکت تان را افزایش دهید

برگزاری رویدادهای محلی مرتبط با محصولات می تواند میزان فروش سوپرمارکت تان را افزایش دهد. این رویدادها، همراه با ارائه تخفیف هایی متنوع، معرفی محصولات جدید و فعالیت های جذاب، جهت برند آگاهی و ارتقا ارتباط با مشتریان اهرمی تاثیرگذار هستند.

12-4. با بازاریابی پیامکی سوپرمارکت تان را تبلیغ کنید

جهت تبلیغات سوپرمارکت می توانید از سامانه ملی پیامک هم استفاده کنید. با ارسال اخبار تخفیفات، جشنواره ها و … از طریق خبرنامه پیامکی برای مشتریان تان علاوه بر افزایش فروش، آنها را به برندتان وفادار می کنید.

13. با چینش هوشمندانه قفسه ها فروش را منفجر کنید

چینش هوشمندانه قفسه ها

چینش کالاها در قفسه ها یکی دیگر از راه های افزایش فروش سوپرمارکت است. برای یک چیدمان هوشمندانه این نکات را رعایت کنید:

  •  محصولات گران بالای قفسه و اقلام محبوب در قسمت های پایین
  •  چینش کالاهای مکمل در یک قفسه مانند چای، دمنوش و قهوه

14. از تکنیک های روانشناسی برای افزایش فروش بهره ببرید

تکنیک‌ های روانشناسی در فروش، نقشی تأثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان دارند. این روش ‌ها به شما کمک می‌کنند تا بدون فشار مستقیم، ذهن مشتری را در مسیر خرید هدایت کنید و تجربه‌ ای دلپذیرتر برای او رقم بزنید.

14-1. “فروشنده خاموش” نباشید

“وقتی انتخاب بیشتر باشد بله گفتن آسون تر می شود”. این یک اصل روانشناسی برای افزایش فروش در فروشگاه شماست. برای اجرای آن در حالتی که مشتریان پشت پیشخوان هستند گزینه های مختلفی به آنها پیشنهاد دهید. مطمئنا با ارائه پیشنهادهای مختلف بهترین پاسخ را هم دریافت می کنید

14-2. به نظرات مشتریان خود اهمیت دهید

توجه به بازخورد مشتریان مهم ترین اصل روانشناسی برای افزایش فروش فروشگاه شماست. از طریق نظرسنجی حضوری یا دیجیتالی می توانید تجربه مشتریان خود را بهبود دهید، رضایتشان را جلب و اقدامات خود را بر اساس نیازهای آنها تنظیم کنید.

14-3. برای ارتباط بیشتر با مشتری با استایلی مناسب حاضر شوید

ظاهر آراسته یک فروشنده، نقش مهمی در جلب اعتماد مشتری دارد. استایل مرتب شما تصویر مثبتی از فروشگاه تان ایجاد و حس اطمینان و رضایت را در ذهن خریدار تقویت می‌کند؛ این موضوع می‌ تواند یکی دیگر از راه های افزایش فروش سوپرمارکت تان باشد.

14-4. حواس پنجگانه مشتری را درگیر کنید

بر اساس اصول روانشناسی، یک استراتژی حرفه ای برای فروش بیشتر به کار گرفتن حواس مشتری موقع خرید است:

  • با پوسترهای رنگی حس بینایی مشتری را تحریک کنید.
  • با ایجاد بویی مطبوع، برندتان را در ذهن مشتری ثبت نمایید
  • از تست مواد غذایی برای حس چشایی استفاده کنید.
  • با پخش یک موزیک آرام به آرامش مشتری حین خرید کمک کنید.

14-5. برای بهبود فروش سوپرمارکت تعامل مستقیم با مشتری داشته باشید

صحبت مستقیم با مشتریان یکی دیگر از اصولی روانشناسی برای افزایش فروش است. این ارتباط مستقیم به شما جهت ارائه خدمات بهتر بازخورد می دهد و به رضایت بیشتر مشتریان تان کمک می کند.

15. به مشتریان وفادار “فروش اقساطی یا اعتباری” ارائه دهید

این استراتژی از راه های افزایش فروش سوپرمارکت به ارائه امکان خرید  بدون پرداخت وجه در لحظه اشاره می کند. این روش با کاهش فشار مالی مشتری، خریدهای بیشتر او را رقم می زند و به طور مستقیم افزایش به حجم فروش منجر می شود.

16. به پرسنل خود “رفتار فروش” را آموزش دهید

برای افزایش فروش فروشگاه تان مهارت هایی چون فن بیان، شناخت نیاز مشتری و خوش برخوردی را به پرسنل خود آموزش دهید. این آموزش ها به ایجاد ارتباط موثر آنها با مشتری و ایجاد حس اعتماد و رضایت بیشتر مشتریان کمک می کند. در این حالت، احتمال بازگشت مشتری به فروشگاه شما افزایش می یابد و این یعنی فروش بیشتر شما.

17. با بررسی مداوم بازار، قیمت ها را هوشمندانه بروزرسانی کنید

برای اینکه فروش بیشتری را تجربه کنید رصد مستمر قیمت کالاهای مشابه را در فروشگاه های رقیب از قلم نیندازید. این اقدام به دو دلیل می تواند به افزایش فروش کمک کند:

  •  باعث جذب مشتریانی می شود که به دنبال بهترین قیمت ها هستند.
  •  مانع از دست دادن فروش به نفع رقبا می شود.

18. موجودی محصولات تان را منظم رصد کنید

موجودی محصولات

اگر می خواهید سودتان از فروش در سوپرمارکت را به حداکثر برسانید، سطح موجودی کالاهای تان را حفظ کنید. این یکی دیگر از راه های افزایش فروش سوپرمارکت شماست. به این شکل می توانید پاسخگوی نیاز مشتریان تان باشید و رضایت و تداوم خرید آنها را افزایش دهید.

19. از قافله راه اندازی “کسب و کار آنلاین” جا نمانید

در عصر دیجیتال دیگر نمی توان اهمیت راه اندازی کسب و کار آنلاین را نادیده گرفت. با ایجاد یک وب سایت می توانید :

  • بدون محدودیت جغرافیایی و به صورت 24 ساعته فعالیت کنید.
  • تجربه خریدی راحت برای مشتریان فراهم کنید.
  • اعتماد مشتریان را افزایش دهید.
  •  و سهم فروش چشمگیری را تجربه کنید.

20. سئوی محلی سایت تان را بهینه کنید

اکثر مشتریان به دنبال فروشگاه‌ هایی در نزدیکی محل زندگی یا کار خود هستند. با بهینه‌ سازی حضور آنلاین خود در جستجوهای محلی، شانس دیده‌ شدن فروشگاه ‌تان در نتایج جستجوی اطراف را بالا ببرید تا ضمن جذب مشتریان جدید از منطقه اطراف، افزایش ترافیک حضوری و در نهایت رشد فروش را تجربه کنید.

نتیجه گیری؛ راه های افزایش فروش سوپرمارکت

برای افزایش فروش در سوپرمارکت، کافی نیست فقط منتظر ورود اتفاقی مشتریان بمانید، بلکه باید به سراغ مشتری بروید، نیازهایش را بشناسید و تجربه‌ای متفاوت برایش بسازید. از تخفیف‌ های مناسبتی و کمپین های تبلیغاتی گرفته تا ارائه خدمات اضافه، استفاده از فناوری و تجهیزات روز، پاداش به مشتریان وفادار، تنوع محصولات و تکنیک های روانشناسی فروش. این راهکارها زمانی مؤثر خواهند بود که در بستری هوشمند و هدفمند اجرا شوند. باشگاه مشتریان تارگت دقیقاً همین بستر را برای شما فراهم می‌ سازد؛ با امکان ثبت شماره مشتری و ارسال پیام‌، تارگت به شما کمک می‌ کند نه ‌تنها فروش را افزایش دهید، بلکه مشتریان را به خریدارانی وفادار تبدیل کنید.

سوال متداول

چطور بفهمم مشتری ‌های محلی بیشتر دنبال چه محصولاتی هستند؟

با گفتگوی مستقیم با مشتریان، رصد فروش روزانه، بررسی کالاهای پرفروش و حتی تحلیل خریدهای قبلی می ‌توانید الگوی مصرف محله را شناسایی کنید.

نقش فروشنده در افزایش فروش چقدر مهم است؟

رفتار، ظاهر و تعامل فروشنده بر تصمیم گیری مشتری تأثیری مستقیم دارد. فروشنده ‌ای خوش‌ برخورد و آشنا با محصولات، می ‌تواند اعتماد مشتری را جلب کرده و با پیشنهاد هوشمندانه، فروش بیشتر را رقم بزند.

برای افزایش فروش فوری یا لحظه ای چه محصولاتی موثرترند؟

کالاهای روزمره و کم قیمت مانند خوراکی های آماده، نوشیدنی و تنقلات. بهتر است این کالاها در مسیر دید مشتری یا نزدیک صندوق قرار داده شوند.

منبع : vocal.media

آموزشی

دیدگاه

نظرات کاربران را در این بخش مشاهده کنید

افزودن دیدگاه

کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است

شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند

تیم فروش در خدمت شماست

همیشه در کنار شما هستیم

فروش باشگاه مشتریان تارگت









    09