رازهای زبان بدن در فروش؛ مشتری را با یک نگاه جذب کنید!
زبان بدن در بازاریابی و فروش از اون چیزاست که از قدیم تا الان همیشه نقش داشته. حتی وقتی هنوز پول اختراع نشده بود و آدما فقط جنساشونو با هم عوض میکردن باز هم زبان بدن نقش زیادی تو انجام معامله داشته. حالا فکر کن توی دنیای امروز با این همه رقابت، چقدر مهمه بدونی چطور با حالت صورتت، طرز ایستادنت وحرکت دستات رو مشتری تاثیر بذاری.
تو این مقاله از تارگت قراره بریم سراغ رازهای زبان بدن در فروش. ما اینجا قراره تاثیر زبان بدن در فروش رو بررسی کنیم و بهتون بگیم که چطور از این ابزار برای فروش بیشتر استفاده کنید. پس اگه میخوای ی تکونی به کسب و کارت بدی و فروشنده بهتر باشی با ما تا آخر این مقاله همراه باش.
زبان بدن چیست؟
زبان بدن (Body Language) یعنی اون حرفایی که بدون اینکه دهنتو باز کنی، با بدنت میزنی! یعنی چی؟ یعنی حالت صورتت، طرز نشستن، ایستادنت، حرکتای دست و پات، حتی اینکه چقدر به طرف مقابلت نزدیک وایسادی یا چجوری بهش نگاه میکنی. همه این موارد یه چیزی دارن میگن… حتی اگه خودت حواست نباشه!
طبق تحقیقات حدود ۵۵ درصد تاثیر یه مکالمه از همین زبان بدنه. یعنی شاید حرفات خیلی قشنگ و حساب شده باشن. ولی اگه حالت بدنت چیز دیگهای بگه، مخاطب بیشتر به اون واکنش نشون میده تا به کلماتت. زبان بدن نشونه احساساته؛ میتونه نشون بده تو اعتمادبهنفس داری یا استرسی هستی و خیلی چیزای دیگ. به همین دلیله که تاثیر زبان بدن در فروش بیش از اون چیزیه که فکرش رو بکنی و کنترل زبان بدن یه برگ برنده در فروش به حساب میاد.
زبان بدن در بازاریابی و فروش
اگه بخوای یه فروشنده حرفهای باشی، فقط دونستن مشخصات محصول یا فن بیان کافی نیست! یه چیز مهمتر هم هست که خیلیا ازش غافلن و اونم زبان بدن. زبان بدن در بازاریابی و فروش یعنی اینکه چطوری با کوچیکترین حرکات با مشتری یه ارتباط قوی بسازی. فرض کن تو یه جلسه فروش خیلی مهم صدات لرزون باشه یا دستاتو تو جیبت کرده باشی. فکر میکنی اون مشتری بهت اعتماد میکنه؟ قطعا نه. ولی اگه رسا حرف بزنی، لبخند بزنی و ارتباط چشمی برقرار کنی، ناخودآگاه یه حس حرفهای بودن و اعتماد ایجاد میکنی.
آشنایی با انواع زبان بدن در فروش حضوری
زبان بدن در فروش حضوری میتونه تاثیر بسیار زیادی تو نتیجه مذاکره داشته باشه. در ادامه چند نوع مختلف از زبان بدن در فروش حضوری رو بررسی میکنیم.
انواع زبان بدن در فروش حضوری | |
حالت ایستادن | ایستادن با شانههای باز: نشان دهنده اعتماد به نقس و آماده بودن فروشنده برای بستن معامله |
ایستادن با شانه خمیده: نشان دهنده عدم اطمینان و ضعف فروشنده | |
تماس چشمی | برقراری تماس چشمی: نشان دهنده علاقه، توجه و اعتماد فروشنده به مشتریه |
عدم تماس چشمی: برقرار نکردن ارتباط چشمی میتونه این حس رو به مشتری بده که فروشنده میخواد چیزی رو پنهان کنه | |
لبخند | لبخند طبیعی: لبخند یک سیگنال مثبته که به مشتری حس خوبی میده |
لبخند نزدن: عدم لبخند میتونه اینو نشون بده که فروشنده علاقهای به ارتباط و گفتگو نداره | |
حرکات دست | باز بودن دستها: نشان دهنده صداقت و شفافیته فروشندهاس |
دست در جیب: این میتونه یه نشونه باشه از اینکه فروشنده غیرمطمئنه یا علاقه به ارتباط نداره | |
حرکات پر انرژی: اگر دستا پر انرژی باشن و حرکتای خوبی داشته باشن، توجه و علاقه فروشنده رو نشون میدن | |
حرکات پا | پاهای رو به جلو: اگر پاهای مشتری به سمت فروشنده باشه، یعنی مشتری علاقه و تمایل به ادامه گفتگو داره |
پاهای دور از فروشنده: اگر پاهای مشتری به سمت در یا عقب باشه، تمایل مشتری به ترک مکان رو نشون میده. | |
تکان دادن پاها: این موضوع معمولا بیحوصلگی و خستگی رو نشون میده. | |
فاصله فیزیکی | حفظ فاصله مناسب: برای برخی از مشتریها فاصله نزدیک میتونه ناخوشایند باشه. از طرفی فاصله دور هم میتونه احساس سردی فروشنده رو نشون بده. |
حرکت سر | تکان دادن سر برای تایید: این نشون میده که فروشنده داره حرفای مشتری رو گوش میده و با او هم نظره. |
حرکت سر به طرفین یا عقب: این میتونه یه نشانه از شک یا عدم رضایت باشه و حس بدی رو به مشتری بده. |
اهمیت زبان بدن در فروش
فروش یه گفتوگوی ساده نیست یه تعامل هدفداره؛ یعنی باید بتونی نیاز مشتری رو بفهمی و براش راهحل ارائه بدی. حالا این وسط فقط زبون و کلماتت نیستن که دارن کار میکنن، بلکه بدنت هم داره حرف میزنه! خیلی وقتا مشتری قبل از اینکه حرفتو بشنوه از روی حالت صورت و طرز رفتارت تصمیم میگیره که بهت اعتماد کنه یا نه.
برای مثال اگه زمان صحبت با مشتری ی حواست پرت شه یا چشمت رو بدوزی به زمین، مشتری حس میکنه علاقهای به صحبت کردن نداری. ولی اگه صاف بشینی، بخندی و ارتباط چشمی خوبی برقرار کنی، ناخودآگاه حس خوبی منتقل میکنی. همین حس خوب میتونه مسیر تصمیمگیری مشتری رو عوض کنه. پس اهمیت زبان بدن در فروش غیر قابل انکاره و برای همینه که تو مباحث آموزش فروش خیلی بهش تاکید میکنن.
تاثیر زبان بدن در فروش
تا حالا شده وارد یه فروشگاه بشی و قبل از اینکه فروشنده حتی یه کلمه بگه، حس کنی که میخوای باهاش صحبت کنی یا ترجیح میدی بزنی بیرون؟ اینجا همون اثرگذاری اولیه یا First Impression میاد وسط. ما آدما تو همون چند ثانیه اول، ناخودآگاه درباره طرف مقابلمون تصمیم میگیریم و عامل اصلی این تصمیم، چیزی نیست جز زبان بدن.
یه تحقیق جالب توی حوزه استخدام نشون داد که مصاحبهکنندهها تو اولین دقیقه نظرشون رو درباره متقاضی مینوشتن و بعد از ۴۵ دقیقه صحبت، نظرشون تغییری نمیکرد! یعنی چی؟ یعنی اون تصویری که اولش ازت ساخته میشه، خیلی سخته که بعدا اصلاحش کنی. تو فروش هم دقیقا همین داستانه. مشتری وارد مغازه یه نگاه بهت میندازه و همون لحظه تو ذهنش تصمیم میگیره که با این آدم حال میکنم یا نه؟ پس اگه دنبال فروش موفقی اول از همه باید روی زبان بدنت کار کنی. این همون چیزیه که تو چند ثانیه اول، مشتری رو قانع میکنه که تو همون کسی هستی که باید ازش خرید کنه.
نحوه استفاده از زبان بدن برای افزایش فروش
حالا که با تاثیر زبان بدن در فروش آشنا شدید. اجازه بدید تا نحوه استفاده از زبان بدن در فروش رو با هم بررسی کنیم.
ظاهر شیک
تو چند ثانیه اول مشتری تو ذهنش یه تصویر کلی از تو میسازه. پس اگه ظاهرت شلخته یا خیلی عجیب غریب باشه، همون اول کار حس بدی بهش دست میده. حتما لباس تمیز و مرتب بپوش، مدل موی مناسبی داشته باش و از پوشیدن چیزایی عجیب پرهیز کن. فراموش نکن که ساده و شیک همیشه برندس!
لبخند یادت نره، حتی اگه خستهای
مشتری نمیدونه شب قبل چه اتفاقی برات افتاده. اونو با خودت درگیر نکن. لبخند سادهترین راه برای برقراری حس خوبه. وقتی با لبخند وارد تعامل میشی، ناخودآگاه تو ذهن مشتری جا میندازی که آدم مثبتی هستی و ارزش شنیدن حرفات رو داره. در یک کلام لبخند زدن رمز موفقیت در مدیریت فروش به حساب میاد.
محکم ولی محترمانه دست بده
دست دادن مثل یه سیگناله. نه اونقدر شل باشه که طرف فکر کنه انرژی نداری و بیاعتمادی، نه اونقدر محکم که انگار داری باهاش کشتی میگیری. تعادل داشته باش و گرمای دستاتو به مشتری منتقل کن.
تماس چشمی برقرار کن (ولی نه زل نزن!)
وقتی با مشتری صحبت میکنی، بهش نگاه کن. این باعث میشه حس کنه واقعا داری بهش توجه میکنی و براش مهمی. اما زل زدن زیاد باعث استرس طرف مقابل میشه. بین نگاه کردن و نگاه دزدیدن تعادل ایجاد کن.
اسم مشتری رو صدا کن
یکی از شیرینترین صداها برای هر آدمی، شنیدن اسم خودشه. اگه اسم طرف رو یادت باشه و همون اول یا آخر جلسه صداش کنی، حس خیلی خوبی منتقل میکنی.
حرکات دستها، آینه احساس تو هستن
اگه با هیجان از چیزی حرف میزنی ولی دستات بستهان، طرف حس نمیگیره! وقتی با دستهای باز حرف میزنی، نشون میدی که صادقی و از مکالمه لذت میبری. ولی اگه دست به سینهای یا دستات تو جیبه یعنی حرفات از دل نیست.
زبان بدن مشتری رو هم بخون
فقط به رفتار خودت توجه نکن. به مشتری هم نگاه کن. اگه با گوشی بازی میکنه یا روی یک دست لم داده، یعنی حوصلهاش سر رفته. اینجاست که باید مکالمه رو عوض کنی و اونو تو بحث شریک کنی. اگه دست به سینهست داره دفاعی برخورد میکنه. سعی کن فضای راحتتری براش بسازی.
نکات مهم در استفاده از زبان بدن در فروش
مهمترین نکات استفاده از زبان بدن در فروش عبارتند از:
- وقتی داری با مشتری صحبت میکنی، صاف و محکم وایسا و حالت بدنت رو باز نگه دار.
- دستها احساسات شما رو نشون میدن. اگه دستهات رو قایم کنی یا دست به سینه بشی، ناخودآگاه این حس رو منتقل میکنی که چیزی برای پنهونکردن داری و از گفتوگو خوشت نمیاد.
- لبخند بزن تا فضای مذاکره آرومتر و صمیمیتر به نظر برسه. اما حواست باشه لبخند زورکی نزن! باید طبیعی باشه تا اثر بذاره.
- تماس چشمی خیلی مهمه اما هرگز به مشتری زل نزن.
- فاصلهات رو با مشتری حفظ کن و به حریمش احترام بذار.
سخن پایانی
در بالا به طور کامل در خصوص زبان بدن در فروش صحبت کردیم. همونطور که دیدید اهمیت زبان بدن در فروش غیرقابل انکاره و لازمه یک فروش موفقه. از فاصله شما تا مشتری گرفته تا حالت پاها همه و همه پیامهای مختلفی رو به مشتری منتقل میکنن. گاهی اوقات قدرت این پیامها از چند دقیقه صحبت کردن بیشتره، پس باید با ظرافت و دقت خاصی انجام بشن.
حالا شاید بپرسین چطور میشه این مهارت رو تقویت کرد؟ یکی از بهترین روشها اینه که از خودتون موقع صحبت کردن، فیلم بگیرید. بعد فیلمو ببینید، بررسی کنید کجا عالی بودید و کجا باید بهتر بشید. همین بازخورد ساده میتونه معجزه کنه. با تمرین، آگاهی و اصلاح، کمکم زبان بدنتون به یه ابزار قدرتمند برای جذب مشتری و بستن قراردادهای موفق تبدیل میشه.
کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است
شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند