
آموزش فروش | چرا باید روی مهارت های فروش سرمایه گذاری کنیم؟
تا حالا چند بار این جمله رو شنیدی که فلانی ذاتا فروشنده است و برای این کار به دنیا اومده؟ درسته که بعضیا ذاتا این توانایی رو دارن، اما نباید فراموش کنیم که فروش یه مهارته و نیاز به آموزش و تمرین داره. یعنی هر کسی با تیپ شخصیتی میتونه فروشندگی رو یاد بگیره و با گذروندن دوره آموزش فروش به یه فروشنده حرفهای تبدیل بشه.
ما تو این مقاله از تارگت قراره درباره آموزش فروش و لزوم یادگیری این مهارت صحبت کنیم. در آخرم به شما یک دوره بسیار کاربردی برای یادگیری اصول فروش بهتون معرفی کنیم. پس اگه میخوای همه چی رو درباره فروش و آموزش فروش بدونی تا انتهای این مقاله کنار ما بمون.
آموزش فروش چیست و چرا یادگیری مهارت فروش اهمیت دارد؟
وقتی حرف از آموزش فروش میزنیم، منظورمون یاد گرفتن یه سری مهارت و تکنیکه که بتونی باهاش آدمارو قانع کنی محصول یا خدماتت رو بخرن. البته موضوع فقط خرید و فروش یک کالا یا خدمات نیست. فروش یعنی اینکه بتونی با بقیه درست ارتباط بگیری، نیازاشونو بفهمی و براشون یه راهحل درست و حسابی رو بکنی.
حالا چرا آموزش این مهارت اینقدر مهمه؟ چون هیچکس با ذاتا فروشنده به دنیا نمیاد! بله قبول داریم که بعضیا مادرزادی میتوانند بهتر با آدمها ارتباط برقرار کنن. ولی حتی این آدما هم بدون یاد گرفتن اصول فروش، نمیتونن خیلی موفق بشن. تو آموزش فروش حرفهای یاد میگیری بفهمی که:
- مشتری چی میخواد
- کی باید حرف بزنی
- کی باید ساکت بمونی
- چجوری مذاکره کنی
- چطوری اعتماد طرف رو جلب کنی
- و ..
اینا چیزاییه که به هیچ عنوان شانسی اتفاق نمیافته و نیاز به یادگیری و آموزش دارن. وقتی مهارت فروش رو یاد بگیری از رقبات جلو میزنی. با آموزش فروش شما میتونی دل مشتریهات رو به دست بیاری و به پیشرفت واقعی تو شغل و زندگیت بررسی.
چرا آموزش فروش برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
آموزش فروش علاوه بر فرد برای کسبوکارها و شرکتها هم خیلی مهمه. اگه کسبوکار رو مثل یه بدن در نظر بگیری، فروش همون جریان خونه. بدون خون آیا کسی میتونه به زندگی ادامه بده؟ قطعا نه؛ اگه فروش نباشه نه پولی میاد و نه کسبوکاری باقی میمونه به همین سادگی! برای همینم هست که آموزش فروش یکی از مهمترین چیزاییه که هر کسبوکاری باید روش سرمایهگذاری کنه.
اما چرا آموزش فروش انقدر مهمه؟ فروشنده دقیق مثل مهاجمه تو فوتبال، اگه مهاجم گل نزنه کل زحمتای تیم به هدر میره، تو فروش هم دقیقا همین موضوع وجود داره. اگه فروشندهها بلد نباشن نیاز مشتری رو بشناسن و درست راهنماییش کنن، کل تیم ضرر میکنه. حالا فکر کن یه شرکت صد تا فروشنده داره که هیچکدومشون اصول فروش حرفهای رو بلد نیستن. خب معلومه این کسب و کار هرگز موفق نمیشه! اینجاست که دوره آموزش فروش نجاتبخش میشه.
علاوه بر این، فروشندههای حرفهای باعث میشن برند شما تو ذهن مشتریا بمونه. یعنی بدون خرج تبلیغ اضافه فقط با یه تیم آموزشدیده، میتونی اعتبار برندتو بالا ببری. در یک کلام اگه دنبال رشد واقعی، درآمد بیشتر و موندگاری تو بازاری باید روی آموزش فروش سرمایهگذاری کنی و اونو دست کم نگیری.
آموزش فروش در وبسایت تارگت برای چه کسانی مفید است؟
حالا که با تعریف آموزش فروش آشنا شدید، بهتره تا کمی در خصوص یک دوره آموزش فروش خوب صحبت کنیم. کافیه تا تو اینترنت سرچ کنی دوره آموزش فروش تا هزارتا دوره رایگان و پولی برات لیست بشه. اما کدومشون خوبه؟ خیلی از این دورهها فقط به درد فروشندههای پشت ویترین یا بازاریابا میخوره. اما آموزش فروش تارگت مخصوص برای یه قشر خاص نیست. این دوره واسه هر کسیه که میخواد تو دنیای کار و کاسبی، یه پله بره بالاتر. افرادی که میتونن از این دوره استفاده کنن عبارتن از:
خرده فروشیها
این دوره بیشتر از هر گروهی برای به درد افرادی که خرده فروشی دارند، میخوره. شما به عنوان شخصی که بهطور مستقیم با مشتری در ارتباطی باید به خوبی بتونی دلایل نخریدنش رو بشناسی و با کمک کردن بهش اونو به سمت خرید سوق بدی. پس اگر خرده فروشی داری و هر روزه افراد زیادی دست خالی مغازهات رو ترک میکنند. حتما حتما تو این دوره شرکت کن تا شاهد تغییر درآمد و رشد کسبوکارت باشی.
متخصصای فروش
اونایی که عنوان شغلیشون چیزایی مثل کارشناس فروش، نماینده فروش میدانی، مدیر اجرایی فروش یا حتی پشتیبان مشتریه. این آدما روزی چند بار با مشتری سر و کله میزنن، پس باید بلد نباشن با مشتری درست ارتباط بگیرن. دوره تارگت کمک میکنه مهارتهایی مثل مذاکره، مکالمه فروش، پیشبینی بازار و حتی فروش آنلاین رو یاد بگیرن. البته آموزشهای این دوره فقط در حد تئوری نیست و تو عمل هم کاملا بدرد میخورن.
مدیرای فروش
مدیریت یه تیم فروش به هیچ عنوان شوخی نیست. این جایگاه پر از چالشه و مدیر هم باید یه تیم قوی بسازه و هم بهشون انگیزه بده تا به هدف برسن. دوره تارگت به این افراد کمک میکنه بفهمن چجوری تیمشونو رشد بدن، چطور آموزش بدن و کاری کنن که فروشندههاشون بتونن بدرخشن. آمارا هم نشون میده وقتی یه مدیر فروش آموزش حرفهای دیده باشه، احتمال موفقیت تیمش تقریبا دو برابر میشه.
علاوه بر موارد بالا این دوره حتی برای کارآفرینها، مشاورها و اونایی که تازه دارن کسبوکار راه میندازن هم مفیده. چون بالاخره تهش باید بتونی محصول یا ایدهتو به یه نفر بفروشی. یاد گرفتن اصول فروش یعنی داشتن یه برگ برنده تو هر مذاکره. پس فرقی نمیکنه چه نقشی تو یه کسبوکار داری اگه با آدمها سروکار داری و به دنبال درآمد بیشتری آموزش فروش تارگت همون چیزیه که لازمت میشه.
چرا باید روی مهارت های فروش سرمایه گذاری کنیم؟
اگه فقط یه مهارت تو دنیا باشه که بتونه به تنهایی سرنوشت شغلی و درآمدت رو عوض کنه، اون فروشه. یعنی بلد باشی چجوری چیزی رو به یکی بفروشی فرقی هم نمیکنه اون چیز محصول باشه. حالا چرا باید روی مهارتهای فروش سرمایهگذاری کنیم؟ به دلایل زیر:
- اول از همه فروش یه مهارته که تو هر کاری به کارت میاد. حتی اگه برنامهنویس باشی، تهش باید کاری کنی که کسی حاضر باشه بابت کارت پول بده؛ درسته؟ خب این یعنی باید بدونی چجوری با طرف حرف بزنی، اعتمادش رو جلب کنی و نیازش رو بفهمی. همه اینا، جزو مهارتای فروشه.
- فروشندههایی که حرفهای هستن و روی خودشون سرمایهگذاری کردن، علاوه بر اینکه راحتتر استخدام میشن، یه قدم جلوتر از بقیهان. چرا؟ چون بلد بودنِ فروش، یعنی کنترل اوضاع دست خودته. هرچی بازار سختتر شه، فروشنده قوی راحتتر خودشو بالا میکشه.
- سرمایهگذاری روی مهارت فروش، یعنی ساختن یه مزیت رقابتی که راحت کپی نمیشه. ممکنه رقبا یه محصول شبیه به محصول شما بزنن، از شما ارزونتر بدن یا هر کار دیگهای که فکرش رو بکنید. اما طرز حرف زدن تو با مشتری، قدرت اقناع و در کل مهارت فروش تو اون چیزیه که کسی نمیتونه ازت بدزده.
حتی اگه الانم فروشت خوبه با یاد گرفتن تکنیکهای جدیدتر میتونی فروشتو چند برابر کنی. فروش یه چیزیه که سقف نداره؛ همیشه جا برای رشد هست. پس اگه دنبال درآمد بیشتر، موقعیت شغلی بهتر و آیندهی کاری روشنتری وقتشه که جدی به آموزش فروش فکر کنی. نه به عنوان یه خرج اضافه، بلکه به عنوان یه سرمایهگذاری واقعی برای خودت.
مسیر دوره آموزش رایگان فروش در تارگت
اگه میخوای به فروشندهای تبدیل بشی که خوب میفروشه باید قدمبهقدم از یه مسیر مشخص رد بشی. تو دوره آموزش فروش تارگت همه چی بر اساس یه نقشه راه طراحی شده که مرحله به مرحله تو رو به یه فروشنده واقعی و حرفهای تبدیل میکنه. در ادامه مسیر دوره آموزش رایگان فروش در تارگت رو در قالب یه عکس بهتون نشون میدیم.
سرفصل های دوره آموزش فروش
سرفصلهای دوره آموزش فروش تارگت عبارتند از:
فروش چیست؟
دیگ اون روزایی که فروشندهها تمام تلاششون رو میکردن تا فقط یه محصول رو بفروشه به مشتری تموم شده. الان تعریف فروش کاملا عوض شده و دیگه مثل قدیم نیست. الان فروش موفق یعنی اینکه نیاز واقعی مشتری رو بشناسی، براش وقت بذاری و بهش کمک کنی. فروشنده موفق کسیه که بتونه اعتماد بسازه، نه اینکه فقط یه محصول یا خدمات رو به یه نفر بفروشه. تو دوره آموزش فروش تارگت، با دیدگاه درست و مدرن فروش آشنا میشی و یاد میگیری که فروش چیست؟ البته نه به اون معنایی که تو کتابای قدیمی نوشته شده، مفهوم جدید و کاملا کاربردی از فروش رو یاد میگیری.
استراتژی فروش
مورد بعدی که تو دوره آموزش فروش تارگت بررسی میشه، اهمیت استراتژی فروشه. بدون استراتژی، فروش دقیقا مثل تیر انداختن تو تاریکیه! یعنی شانس اینکه به هدف بخوره خیلی خیلی کمه. تو دوره تارگت یاد میگیری که قبل از هر چیزی باید یه نقشه راه داشته باشی. یعنی بدونی کی قراره چی بفروشی به کی بفروشی، چجوری اعتمادش رو جلب کنی و چطور معامله رو ببندی. استراتژی فروش باعث میشه با آمادگی جلو بری و توی رقابتهای سنگین بازار شانست برای موفقیت چند برابر بشه.
مهارت فروشندگی
فروش مجموعهای از تواناییها و مهارتاعه که شما باید اونارو خوب بلد باشی. متاسفانه خیلی از آدما فک میکنن که فروش فقط لفظ و زبون بازیه! اما واقعا اینجوری نیست. مهارت فروش یه پکیج کامله یعنی شما باید بلد باشی خوب گوشی بدی، درست سوال بپرسی، محصول رو خوب معرفی کنی و خیلی چیزای دیگ. تو دوره آموزش فروش حرفهای تارگت با تکنیکهایی آشنا میشی که فروشندههای موفق دنیا ازش استفاده میکنن؛ از روانشناسی مشتری بگیر تا روشهای بستن معامله.
برقراری ارتباط با مشتری
شاید باور کردنش سخت باشه، اما اولین قدم برای اینکه چیزی رو بفروشی اینه که مشتری بهت اعتماد کنه. اما این اعتماد چطور شکل میگیره؟ با برقراری ارتباط درست و اصولی با مشتری. تو این بخش از دوره آموزش یاد میگیری چطور دل مشتری رو به دست بیاری، نیازهاشو بفهمی و بهش این حس رو بدی که برات مهمه. با برقراری ارتباط موثر با مشتری یعنی نصف راه فروش رو رفتی. اینجا یاد میگیری با زبان بدن، لحن درست و انتخاب کلمات مناسب روی ذهن و احساس مشتری تاثیر بذاری.
زبان بدن
زبان بدن یعنی اون چیزی که بدون حرف زدن از طریق حالت چهره، حرکت دست، حالت ایستادن یا نشستن به طرف مقابل منتقل میکنی. تاثیر زبان بدن در فروش خیلی خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکرش رو میکنید. بذار اینجوری بگم اگه بلد نباشی چطور با بدن حرف بزنی، هیچوقت مشتری به حرفات اعتماد نمیکنه و نمیتونی روش تاثیر بذاری. تو دوره فروش تارگت یاد میگیری چطور با اعتماد به نفس بایستی، لبخند بزنی و تماس چشمی برقرار کنی. با یاد گرفتن این موضوعات شما میتونید خیلی راحت حس امنیت و اعتماد رو به مشتری القا کنید.
ایجاد حس مهم بودن در مشتری
کسی رو میشناسید از بیاهمیت بودن خودش خوشش بیاد یا استقبال کنه؟ مشتری که جای خودش رو داره و رئیس همه کسبوکاراس! شما باید به هر روشی که میتونی به مشتری این حس رو منتقل کنی که تا چه اندازه برای خودت و کسبوکارت مهمه. اگه بهش نشون بدی که تا چه حد برات مهمه و به حرفاش گوش میدی، احتمال اینکه ازت خرید کنه تا چند برابر بیشتر میشه.
خوب گوش کردن
اگرچه خوب حرف زدن در فروش خیلی مهمه. اما یه فروشنده خوب حتما قبل از اینکه حرف بزنه، خوب گوش میکنه. چون فقط وقتی گوش بدی، میفهمی مشتری چی میخواد و دنبال چه راهحلی میگرده. گوش دادن فعال یعنی اینکه وسط حرف مشتری نپری، سر تکون بدی، سوالای بهجا بپرسی و نشون بدی واقعا توجه میکنی. این مهارت ساده یکی از اصول مهم مشتری مداریه و تو فروش معجزه میکنه.
قیف سوالات فروش
قیف سوالات فروش یعنی از سوالای کلی شروع کنی و کمکم وارد جزئیات بشی تا در نهایت اطلاعاتی از مشتری بگیری که به دردت بخوره. اینجوری میتونی مسیر مکالمه رو مدیریت کنی و بفهمی دقیقا باید چی بفروشی و چطوری بفروشی. تو این دوره تارگت یاد میگیری که چطور با سوال پرسیدن درست، مکالمه خشک و بیهدف رو به یه گفتوگوی موثر و هدفمند تبدیل کنی که آخرش ختم به فروش بشه.
شناخت مشتری
تا وقتی ندونی طرف مقابلت کیه، چطوری میخوای چیزی بهش بفروشی؟ شناخت مشتری یعنی اینکه بفهمی با چه آدمی طرفی؛ منطقیه یا احساسی؟ سریع تصمیم میگیره یا وسواسیه؟ شما باید یاد بگیری که با استفاده از یه مدل ساده و کاربردی تیپ شخصیتی مشتری رو تشخیص بدی و متناسب با اون حرف بزنی و رفتار کن. تنها در این صورته که ارتباطت واقعیتر میشه و احتمال خرید بالا میره.
پیدا کردن نیاز مشتری
تا حالا با یه مشتری سردرگم تو مغازه خودت برخورد کردی؟ واکنشات چی بوده؟ تونستی اونو از سردرگمی دربیاری یا نه؟ بعضی وقتا مشتری خودش دقیق نمیدونه چی میخواد. وظیفه تو به عنوان فروشنده اینه که با حرف زدن و سوال پرسیدن نیازهای واقعیشو از دل حرفاش بکشی بیرون. این هنر تو به عنوان یه فروشندهاس که باید بتونه نیاز مشتری رو پیدا و به اون پاسخ بده.
ایجاد حس نیاز در مشتری
گاهی مشتری به چیزی نیاز داره ولی خودش هنوز نفهمیده! اینجا جاییه که هنر فروشندگی شروع میشه. تو باید سناریوهایی بسازی که نشون بده اگه اون محصول یا خدمات رو نداشته باشه، ممکنه چه دردسرهایی براش پیش بیاد. مثلا بگی: اگه برای گوشیت کارو نندازی، ممکنه همین الان از دستت بیافته و بشکنه. اینطوری مغزش تحریک میشه و میفهمه باید کاری بکنه. این بخش از مهارت فروش خیلی مهمه چون حس نیاز، همون ماشهایه که باعث خرید میشه.
معرفی مزیت محصول
مورد بعدی که تو دوره آموزش فروش تارگت یاد میگیری، نوع حرف زدن از محصوله. خیلیا فکر میکنن اینکه بگن محصولمون چه ویژگیهایی داره، کافیه! اما این یه اشتباه بزرگه و به هیچ عنوان کافی نیست. به زبان ساده مشتری میخواد بدونه این چیز به درد من میخوره یا نه؟ مزیت یعنی اینکه محصولت چه کمکی به اون آدم میکنه. مثلا اگه بگی این گوشی دوربین 50 مگاپیکسل داره خیلی فرقی نمیکنه. ولی اگه با این گوشی میتونی مثل یه دوربین حرفهای پرتره و فیلم بگیری! اونوقته که مشتری خوشش میاد و مشتاق میشه برای خرید. تو دوره آموزش فروش تارگت قراره بهت خوب یاد بدیم که چطور محصولت رو معرفی کنی.
همدلی با مشتری
همدلی به زبان ساده یعنی بتونی خودتو بذاری جای مشتری. یعنی وقتی میگه مشکلم اینه، تو فقط یه شنونده نباشی و واقعا درکش کنی. خیلی وقتا مشتری دنبال راهحل نیست، دنبال کسیه که بفهمه چی داره میکشه. اگه حس کنه تو واقعا حرفشو میفهمی، دیگه بهت اعتماد میکنه. مثلا یاد دارم زمانیکه توی مغازه گوشی فروشی کار میکردم، یه شخصی که خیلی وضع مالی خوبی نداشت برای خرید گوشی وارد مغازه شد. این شخص میخواست یه گوشی بخره که قابلیت نصب برنامه شاد رو داشته باشه. شاید باور نکنید، نیم ساعت تمام درد دل کرد و بعدش خریدش رو انجام داد.
شنیدن حرف مشتری ناراضی
مشتری ناراضی خطرناکترین چیز برای کسبوکار شماست، چه حق داشته باشه و چه حق نداشته باشه (البته که همیشه حق با مشتریه)! نحوه برخورد با مشتری ناراضی خیلی مهمه. اگه بلند نباشی چطور باهاش برخورد کنی، آنچنان ضربهای بهت وارد کنه که نتونی بلند شی. اما اگه بلد باشی چطور باهاش برخورد کنی، میتونی اونو به یه مشتری وفادار تبدیل کنی. اما اینکه چطور باید این کار رو کرد، تو این دوره آموزش فروش بهتون میگیم.
برخورد با مشتریهای چونهزن
همیشه یه سری افراد هستن که عاشق چونهزدن و تا یه محصولی رو نصف قیمت نخرن، ول کن ماجرا نیستن. ما دور و برمون از این افراد داریم، حتما شما هم دارین! به عنوان یه فروشنده یادت باشه که همیشه نمیتونی خیلی تخفیف بدی. اگر همش تخفیف بدی، داری ارزش محصولتو میکشی پایین و این برای کسبوکارت خیلی بده. تو باید یاد بگیری مشتری رو قانع کنی که قیمتت نسبت به امکاناتی که ارائه میدی منصفانهست نه گرون.
آمادهسازی برای بستن معامله
اون لحظهای که مشتری میخواد کارت بکشه یا قرارداد رو امضا کنه، مهمترین بخش کاره. اگه بلد نباشی مدیریتش کنی، باختی! مشتری تو اون لحظه پر از شک و سواله. تو باید با آمادگی کامل جواب همه نگرانیهاشو از قبل داشته باشی. تو آموزش تارگت یاد میگیری چطور از قبل سوالات رایج، مدارک، مزایا و حتی شرایط پرداخت رو آماده کنی که مشکلی پیش نیاد.
استفاده از کلمات مناسب
کلمهها قدرت جادویی دارن و میتونن یه معاملهرو جوش بدن یا بفرستن هوا. یادت باشه که همیشه از کلمه درست استفاده کنی تا بتونی بیشتر بفروشی. مثلا به جای اینکه بگی اینو بخر، بگو این همون چیزیه که دنبالشی.
داشتن ابتکار عمل
اگه فکر کردی باید بشینی تا مشتری بیاد سراغت، باید بگم خوش گلدین (به سبک نقی معمولی). تو دنیای فروش برنده اونیه که میره دنبال مشتری و قدم بعدی به سمت فروش رو اون برمیداره. این فصل از دوره آموزش فروش تارگت بهت یاد میده که چطوری کنترل همه چیز رو دستت بگیری.
بهرهوری در فروش
فروشندهای که هزار تا مشتری داره ولی یکیشونو نمیتونه ببنده، داره دور خودش میچرخه. بهرهوری یعنی از هر فرصتی، بیشترین نتیجه رو بگیری. تو درس ۲۰ یاد میگیری چطور با یه سری تکنیک ساده، بازده کاریتو بالا ببری. این یعنی زمانتو بهتر مدیریت کنی، پیگیریهات هدفمند باشه و انرژیتو بزاری برای مشتریهایی که واقعا پتانسیل خرید دارن.
ارزیابی وضعیت فروش
فروش بدون ارزیابی یعنی رانندگی تو جاده تاریک بدون چراغ! شما باید بهطور مرتب وضعیت فروش خودت رو بررسی کنی و بفهمی کجا خوب عمل کردی و کجا عملکردت ضعیف بوده. با این ارزیابیها میتونی تصمیمای دقیقتری بگیری و روند فروشتو هوشمندانهتر جلو ببری.
سخن پایانی
ما در بالا در به طور کامل به تعریف آموزش فروش پرداختیم و هر نکتهای که باید بدونید رو بهش اشاره کردیم. برعکس چیزی که خیلی از افراد فکر میکنن، فروش اصلا چیز ذاتی نیست و مهارتیه که باید یادش بگیری. یادتون نره که هر شخصی با یادگیری مهارتهای فروش میتونه به یه فروشنده موفق تبدیل بشه و کسبوکارش رو رشد بده. اگه به دنبال یه دوره کامل برای یادگیری مهارتهای فروش میگردید، دوره آموزش فروش تارگت همون چیزیه که بهش نیاز دارید.
کاربران عزیز، دیدگاه ما خزان است
شما اولین نفری باشید، که دیدگاه رو برای این مقاله ثبت میکند